Publicerad: 2016-09-28

Anders Fällström förordas som rektor vid Mittuniversitetet

NYHET Anders Fällström, vicerektor vid Umeå universitet, förordas som ny rektor vid Mittuniversitetet, enligt ett besked från universitetets styrelse. Regeringen fattar beslut i ärendet i november.

– Det blir självklart en stor förlust för Umeå universitet om Anders Fällström går vidare till Mittuniversitetet. Samtidigt är jag glad för att Anders skull och önskar honom lycka till i sin nya roll. Den relation vi har hunnit bygga upp under den här tiden sedan jag tillträdde ger goda förutsättningar för framtida samarbeten, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Anders Fällström som är lektor vid Institutionen för matematik och matematisk statistik, har tidigare arbetat som prorektor och nu som vicerektor vid Umeå universitet, i båda rollerna med ansvar för utbildning. Hans Adolfsson inleder nu ett arbete för att hitta en ersättare i ledningsgruppen som kan ta hand om utbildningsfrågorna.

– Eftersom det inte var länge sedan jag avslutade rekryteringsarbetet för den nya ledningen, och i det arbetet lärde känna flera lämpliga kandidater, hoppas jag relativt snabbt kunna lösa detta när regeringen har lämnat sitt besked, säger Hans Adolfsson.

Redaktör: Mattias Mitz