Publicerad: 2017-12-08

Anders Waldenström invald i franska akademin för medicin

NYHET Anders Waldenström, som är professor emeritus i kardiologi vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, blev nyligen invald som medlem i franska akademin för medicin, Académie National de Médecine. Anders Waldenström är bland de första svenskarna i akademin. Han tilldelas hedersutmärkelsen i Paris den 19 december.

Anders Waldenström. Foto: Anna Molander/Hjärt-Lungfonden.

– Utöver äran att bli medlem anser jag att Umeå universitet ska ta åt sig av akademins erkännande för den vetenskapliga prestationen, säger Anders Waldenström.

Vid ceremonin i akademins lokaler i Paris kommer Anders Waldenström att tilldelas medalj och diplom. Medverkar gör även svenska ambassadören till Frankrike, Veronika Wand-Danielsson. Medlemskapet ger Anders Waldenström rätt att närvara på akademins sammanträden och lyssna på föredrag.

– Jag förväntas också så småningom bidra med egna föredrag, vilket känns jätteroligt, säger Anders Waldenström, som tidigare var ordförande i Hjärt-Lungfonden.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Waldenström, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitetTelefon: 070-550 8433
E-post: anders.waldenstrom@umu.se

Redaktör: Daniel Harju