Publicerad: 2018-07-09

Andra gruppen nyanlända lärare har fullföljt Snabbspåret

NYHET Fredagen den 13 juli 2018 var det avslutning för den andra gruppen nyanlända lärare och förskollärare på utbildningen Snabbspåret vid Umeå universitet. Utbildningen har innehållit både studier och praktik. Utbildningens teoretiska del på Snabbspåret har bedrivits både på svenska och arabiska.

Trettiosex deltagare har under ett halvår studerat och genomfört praktik. Ett flertal av deltagarna har redan fått arbeten som de kommer att börja med efter utbildningens slut. Snabbspåret för nyanlända lärare och förskollärare är en överenskommelse mellan Arbetsförmedlingen och arbetsmarknadens parter.

Arbetsförmedlingen har gett uppdrag till sex lärosäten att ta fram en gemensam utbildning. Syftet med utbildningen är att dels ge teoretiska kunskaper om den svenska skolan och dels genom praktiken i skolan se hur teorin tillämpas. Men framför allt att hitta snabbare vägar in på arbetsmarknaden och ta tillvara på utländska akademikers utbildning eller yrkeserfarenhet.

– Vi är mycket glada att så många deltagare även denna gång hade möjlighet att fullfölja utbildningen som ger de en bra inblick i hur den svenska skolan fungerar. Utbildningen har även bidragit till att snabbare integrera deltagarna i skolans vardag och hjälpt dem att skaffa mer förståelse för det svenska samhället i övrigt. Ännu mer glädjande är att deltagarna har utvecklat sina kunskaper i svenska på ett positivt sätt vilket ger dem större möjligheter att erbjudas fortsatt praktik eller arbete i kombination med antingen fortsatta studier i svenska eller kompletterande utbildning på universitet, säger Ahmad Hussein och Katarina Lindahl som är lärare i Snabbspåret.

En ny omgång av Snabbspåret kommer att starta under hösten.

För mer information: