Publicerad: 2022-05-11

André Baltz prisas under Vårpromotionen

NYHET André Baltz tilldelades Umeå studentkårs pedagogiska pris redan 2020 - men på grund av pandemin har ingen prisutdelning kunnat äga rum. Men nu, vid Vårpromotionen 2022, är det äntligen dags!

Text: Jonas Vågström

På grund av pandemin så har den traditionsenliga vårpromotionen blivit uppskjuten i två år. Men i år är det äntligen dags. André Baltz, doktorand och universitetsadjunkt vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, tilldelades Umeå studentkårs pedagogiska pris redan 2020 men först nu till helgen kommer prisutdelningen att äga rum.

Till Vårpromotionen bjuder universitetet in de doktorer som under de senaste åren avlagt doktorsexamen. I samband med doktorspromotionen uppmärksammas också yngre framstående forskare samt lärare som utmärkt sig som goda pedagoger.

Vårpromotionen 2022 arrangeras under dagarna fredag 13 - lördag 14 maj. Både fredag och lördag består av en högtidsceremoni och efterföljande vårbankett.

Om vårpromotionen

På våren firas vid Umeå universitet de doktorer som har forskat, skrivit och publicerat en vetenskaplig avhandling i ett forskarämne. Avhandlingen har försvarats offentligt genom en så kallad disputation, en seminarieövning som är öppen för allmänheten. Det betyder att avhandlingen har granskats och utsätts under disputationen för kritik. I och med disputationen och doktorsexamen är man berättigad att få promoveras och därefter att bära de yttre tecknen på doktorsvärdigheten.