Publicerad: 2020-06-26

André Baltz tilldelas Umeå studentkårs pedagogiska pris 2020

NYHET André Baltz, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, prisas för sina pedagogiska kunskaper av Umeå universitets studentkår.

Text: Jonas Vågström

Varje år delas Umeå studentkårs pedagogiska pris ut till den lärare som genom sin pedagogiska kompetens utmärkt sig hos sina studenter. Studenterna nominerar själva lärare till priset, som etablerats i syfte att uppmuntra pedagogiskt skickliga lärare.

Nomineringen till årets priset lyder:

”Med ett genuint engagemang för att både utbilda och bilda studenter, och förståelse för studenternas situation i klassrummet som livet, tilldelas årets pedagogiska pris André Baltz. André har ett reflekterande förhållningssätt till sin pedagogik som möjliggör lärande oavsett ambition, som återspeglas i nomineringarna.”

Vad betyder det att tilldelas det här priset?
- Det betyder otroligt mycket för mig personligen, men kanske mest att det bildningsideal som jag och mina kollegor håller högt uppskattas av studenterna.

Vad anser du vara det roligaste/ mest meningsfulla med att undervisa?
- Det roligaste med att undervisa är nog den sociala biten, att få arbeta tillsammans med kollegor och studenter. Det tenderar ju annars bli mycket jobb framför skärmen. Det mest meningsfulla är nog att se, och få följa studenterna i deras utveckling. Vi brukar ju tala mycket om progression, men hur vi tillsammans utvecklas som medmänniskor är även en stor del.

Vad krävs det för att vara en bra lärare?
- Det allra viktigaste är från min horisont kollegorna. När jag började undervisa gav Eric Carlsson och Johan Jarlbrink mig en fantastiska introduktioner, sen har jag plockat upp en hel del från andra kollegor och framförallt min handledare Jesper Enbom. Jag försöker ”låna” mycket av kollegor som jag tycker gör bra saker. Sen är det ganska enkelt att undervisa när kollegorna har en gedigen planering och struktur. Personligen lägger jag även mycket emfas på den sociala biten och att skapa trygga rum, det tror jag är viktigt men också att ta sig tid vara tillgänglig.