Publicerad: 2021-12-07

Angelos Kostis tilldelas pris för 2020 års bästa avhandling

NYHET För artonde året delar Företagsekonomiska Institutet (FEI) ut priset ”Oskar Silléns Pris för bästa doktorsavhandling i företagsekonomi” till Sveriges bästa avhandling i företagsekonomi. År 2020 går priset till handelshögskolealumnen Angelos Kostis för hans avhandling "Coping with Interpartner Uncertainty in Interorganizational Interactions".

Text: Elin Andersson

– Jag är väldigt glad att min avhandling och min forskning ses som viktig och relevant. Det är verkligen en ära att tilldelas ett så prestigefyllt pris. Det känns givande att mitt forskningsområde uppmärksammas i ett sådant här forum, och att motta Oskar Silléns pris motiverar mig att även i framtiden producera högkvalitativ forskning. Jag vill tacka både jury, mina handledare Maria Bengtsson och Malin Näsholm, och alla andra som bidrog till arbetet med min avhandling, säger Angelos Kostis.

– Vi lever i en värld i ständig förändring där organisationer ställs inför oförutsägbarhet och osäkerhet, inte minst när det gäller relationer mellan organisationer. Dessa relationer är dock viktiga för att uppnå strategiska mål. Att förstå denna mångfacetterade osäkerhet är viktigt, och även hur organisationer ska hantera denna verklighet. Min avhandling bidrar med kunskap om hur organisationer ska hantera relationer till andra organisationer. Jag undersöker dessa osäkra relationer, särskilt de där konkurrerande organisationer måste jobba tillsammans mot vissa mål. Jag belyser också tre sammankopplade delar av de strategier som behövs för att hantera osäkerheten: ledningens tankesätt, relationella dimensioner och materialitet.

Efter att ha försvarat sin avhandling vid Handelshögskolan är Angelos Kostis nu postdoktor vid Institutionen för informatik, Umeå universitet. Han är också visiting scholar vid SCANCOR, Stanford University.

– Framöver vill jag fortsätta med min forskning om hur organisationer använder artificiell intelligens. Jag har haft den stora turen att få ett stipendium från Kempe-stiftelserna, och jag jobbar nu med Jonny Holmström, som har motiverat mig att studera de överlappande processerna mellan IT och organisationer. Jag har också nyligen fått ett Wallander-stipendium från Jan Wallanders och Tom Hedelius stiftelse och det är också en stor ära. Jag är mycket tacksam över detta stöd, det sporrar mig verkligen att fördjupa mig ännu mer!

Läs avhandlingen: Coping with Interpartner Uncertainty in Interorganizational Interactions

Angelos Kostis
Universitetslektor