Publicerad: 2021-02-25

Anita Salomonsson, ännu en Hjoggböleförfattares arkiv på UB

NYHET Sedan tidigare finns författaren Kurt Salomonsons arkiv på Umeå universitetsbibliotek. Nu finns även hans syster Anita Salomonssons arkiv i samlingarna.

Anita Salomonsson föddes 1935 i Hjoggböle i norra Västerbotten, en by som har gjort sig känd som ”författarbyn” där förutom syskonen Salomonsson även P.O. Enquist växte upp. Men till skillnad från P.O. Enquist och Kurt Salomonsson så hade Anita Salomonsson sin romandebut senare i livet, vid en ålder av 59 år. Romandebuten gav mersmak och hela 12 romaner har nu publicerats där det genomgående temat är kvinnoöden på den västerbottniska landsbygden under 1800- och 1900-talen. Anita Salomonsson har dessutom mottagit ett flertal utmärkelser och 2005 blev hon också hedersdoktor vid Umeå universitet.

Anita Salomonssons arkiv