Publicerad: 2014-09-08

Anmäl dig till högskoleprovet senast den 15 september

NYHET Vill du öka dina chanser att komma in på universitet? Högskoleprovet ger dig ytterligare en möjlighet att komma in på den utbildning du har valt.

Högskoleprovet är ett frivilligt prov. Om du skriver det deltar du i ytterligare urvalsgrupper i antagningen till högskolan. Det ökar dina chanser att komma in på de flesta utbildningar. För att kunna använda ditt högskoleprovsresultat vid antagning till högskolan så måste du vara behörig till den eller de utbildningar du vill gå på.

Umeå universitet anordnar högskoleprovet på ett antal orter i Västerbottens län, samt i Vasa, Finland. Provet genomförs två gånger per år. (I Vasa anordnas endast vårprov).

Alla får skriva högskoleprovet. Oavsett medborgarskap, uppehållstillstånd eller ålder. Men provet finns bara på svenska. Det finns också anpassade högskoleprov för personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi och för personer som är synskadade.

Läs mer om högskoleprovet

Redaktör: Kristina Forsman Lindmark