Publicerad: 2021-03-17

Ansök om Elitidrottsstipendium 2021/2022

NYHET Du som elitidrottare har möjlighet att ansöka om Riksidrottsförbundet (RF) och Svenska Spels Elitidrottsstipendium. Stipendiet ska möjliggöra för dig som aktiv att kombinera elitidrott och studier efter gymnasiet. Sista ansökningsdag är 2 maj 2021.

Elitidrottsstipendiet är ett samarbete mellan Riksidrottsförbundet och Svenska Spel. Stipendiet är på 50 000 kr per stipendiat och delas ut en gång per termin (25 000 kr per termin) till 50 aktiva. Stipendiet är avsett för studieåret 2021/2022.

Ansökningskriterier

Du som sökande måste

• vara på (svensk) landslagsnivå (junior-senior) inom din idrott och haft landslagsuppdrag de senaste två åren
  • kombinera elitidrott med studier på eftergymnasial nivå
  • studera på minst halvfart under stipendieåret (september–juni), motsvarande 30 hp över två terminer på studier på högskola/universitet.

Ansökan

Ansökan görs till Riksidrottsförbundet, inga sena anmälningar tas emot. Ansök senast 2 maj, 2021. Riksidrottsförbundet offentliggör vilka som tilldelas stipendiet under september.

Mer information och ansökan Elitidrottsstipendium 2021/2022