Publicerad: 2022-02-02

Ansök om Elitidrottsstipendium 2022

NYHET Nu kan du som elitidrottsstudent vid Umeå universitet ansöka om Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium. Elitidrottsstipendiet motsvarar 50 000 kr och hjälper dig som aktiv att kombinera din elitidrott med studier efter gymnasiet. Ansök senast 2 maj 2022.

Text: Anna-Karin Eriksson

Med Elitidrottsstipendiet hoppas Riksidrottsförbundet (RF) och Svenska Spel att kunna skapa goda förutsättningar för dig som utövare så att svensk idrott kan nå fler idrottsliga framgångar internationellt. Samtidigt vill de ge dig bättre förutsättningar för elitaktiva på landslagsnivå att ha ett bra liv både under och efter idrottskarriären.

Elitidrottsstipendiet omfattar

• 50 000 kr per stipendiat och delas ut en gång per termin (25 000 kr per termin) till 50 aktiva.
  • Resursstöd från RF i form av idrottspsykologi, idrottsmedicin samt idrottsfysiologi inklusive idrottsnutrition.
  • Ett läger under tre dagar på Bosön med deltagande på Idrottsgalan.
  • Rådgivning och vägledning kring Dubbla Karriärer samt Idrottspsykologiskt karriärstödsamtal.
  • Ingång i vårdappen, Svensk Idrottshälsa

Ansökningskriterier

Du som sökande måste

• vara på (svensk) landslagsnivå (junior-senior) inom din idrott och haft landslagsuppdrag de senaste två åren
  • kombinera elitidrott med studier på eftergymnasial nivå
  • studera på minst halvfart under stipendieåret (september–juni), motsvarande 30 hp över två terminer på studier på högskola/universitet

Ansök senast 2 maj 2022

Ansökan görs till RF, inga sena anmälningar tas emot. Ansökningsperioden för 2022 är öppen mellan 1 februari och den 2 maj. Besked om vilka som erhållit stipendiet kommer att offentliggöras i september.

Mer information och ansökan om Elitidrottsstipendium 2022