Publicerad: 2009-05-06

Ansvarsfulla rektorer vid bra skolor

NYHET Rektorer i framgångsrika skolor tar ett större ansvar för sitt läroplansuppdrag än andra rektorer.– En rektor som engagerar sig i skolans kärnprocesser gynnar skolans resultat, menar Monika Törnsén vid Umeå universitet.

Hon har i sin avhandling bland annat studerat vad framgångsrika rektorer gör, och hur rektorers ledarskap påverkar hur väl skolor når de kunskapsmål och sociala mål som står i läroplanen.

En framgångsrik skola har goda resultat både när det gäller kunskap och social utveckling. Monika Törnsén visar nu att rektorer i dessa skolor tar ett större ansvar för sitt läroplansuppdrag än rektorer i mindre framgångsrika skolor.
– I de framgångsrika skolorna leder rektor skolans processer och är engagerad i lärarnas arbete med elevers lärande, både när det gäller kunskapsmål och inte minst sociala mål.

För att bli en framgångsrik skolledare krävs att vissa förutsättningar uppfylls. Enligt rektorerna själva är det bland annat nödvändigt att samspelet med lärarna fungerar, att man som rektor har ett begränsat ansvarsområde, tillgång till stödfunktioner på kommunal nivå och möjligheter att bli avlastad vissa uppgifter.

En av de framgångsrika rektorernas strategier är att engagera sig i skolans struktur och kultur, i lärares undervisning och i elevers och lärares lärande, och samtidigt utveckla goda kontakter med föräldrar, kommunala ledare och internationella samarbetspartners.
– En rektor som engagerar sig i skolans kärnprocesser gynnar helt enkelt skolans resultat, menar Monika Törnsén.

Undersökning bygger på intervjuer med rektorer och lärare, enkätfrågor till lärare och observationer i tjugofyra 7–9-skolor i tolv olika kommuner. Studien har skett inom ramen för forskningsprojektet ”Struktur, kultur, ledarskap – förutsättningar för framgångsrika skolor?”.

Mer information om projektet

Monika Törnsén är uppvuxen i Pajala och bor i Råneå i Norrbotten. Hon har tidigare varit mellanstadielärare i Boden och Luleå, rektor i Råneå, projektledare för Luleå Gymnasieby och verksam vid Skolverket i Luleå. Numera arbetar hon som utbildningsledare vid Centrum för skolledarutveckling, statsvetenskapliga institutionen, Umeå universitet.

Fredagen den 8 maj försvarar Monika Törnsén, pedagogiska institutionen, Umeå universitet, sin avhandling med titeln Successful Principal Leadership: Prerequisites, Processes and Outcomes. Disputationen äger rum kl. 13.00 i hörsal D, Samhällsvetarhuset. Fakultetsopponent är professor Ulf P. Lundgren, Uppsala universitet.

Kontakta gärna:

Monika Törnsén, Centrum för skolledarutveckling och pedagogiska institutionen, Umeå universitet Telefon: 070-669 9469, 090-786 78 13
E-post: monika.tornsen@pedag.umu.se

E-publicering av avhandlingen