Publicerad: 2016-03-09

Antagning till Arkitekthögskolans masterprogram ställs in

NYHET Höstens antagning till de två masterprogrammen på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet avbryts. Anledningen är att en översyn ska göras av arkitektutbildningens inriktning och innehåll i sin helhet, och denna åtgärd kommer att skynda på denna process.

Översynen är en del av skolans och Umeå universitets pågående förbättringsarbete för att säkerställa kvaliteten på utbildningen och stärka det femåriga Arkitektprogrammet. Få studenter fullföljer i dag hela den femåriga utbildningen till en yrkesexamen, utan lämnar skolan med en konstnärlig kandidatexamen.

– Umeå ska vara berömt för sin femåriga arkitektutbildning, det är Arkitekthögskolans mål. Både lärare och studenter ska vara inställda på att detta är en arkitektutbildning med lärandemål för en arkitektexamen, säger Ana Betancour, rektor vid högskolan.

För att få arbetsro gör Arkitekthögskolan därför inga externa intag av masterstudenter hösten 2016.

Nu startar ett intensivt arbete med att se över arkitektutbildningens struktur, kursinnehåll och lärarbemanning. Resultatet kan till exempel leda till nyrekrytering av personal och att de två sista läsåren förändras och påverkar de befintliga masterprogrammen.

De studenter som redan går ett masterprogram eller på arkitektprogrammets första del kommer inte att påverkas.

– Alla kurser för alla fem år kommer att ges som planerat. Och givetvis med behöriga lärare, säger Ana Betancour.

Vid sitt senaste sammanträde beslutade teknisk-naturvetenskapliga fakultetens utbildningskommitté enhälligt att tillstyrka att de två masterprogrammen Direkt arkitektonisk intervention och Hållbar arkitektonisk produktion ställs in. I fredags tog dekan Åsa Rasmuson-Lestander beslut i frågan.

För mer information, kontakta gärna:

Erik Persson, kommunikatör vid ArkitekthögskolanTelefon: 090-786 71 16
E-post: erik.j.persson@umu.se