Publicerad: 2017-08-18

App guidar studenter i att skriva rapporter

NYHET På många ingenjörskurser ska studierna resultera i en teknisk rapport. Men, själva skrivandet ingår oftast inte i undervisningen och böcker om rapportskrivande är dyra. Mohsen Soleimani-Mohseni, universitetslektor och programansvarig för civilingenjörsprogrammet i energiteknik, har därför utvecklat en mobilapp om rapportskrivande.

Mohsen Soleimani-Mohseni har utvecklat en mobilapp, där studenter kan lära sig hur man skriver tekniska rapporter.

– Jag kom på idén eftersom jag själv ofta sitter på kvällarna och lär mig nya saker, till exempel språk, med hjälp av appar, berättar han. Studentgenerationen är ju van vid mobiler, så här får de ett lärandemoment i en app som fungerar som en handbok.

Att kunna skriva tekniska rapporter som är korrekta, både till struktur, språk, layout och innehåll, kräver en hel del kunskaper och färdigheter, konstaterar Mohsen Soleimani-Mohseni. Dessa har de flesta inte med sig från gymnasiet, men behöver behärska både under sin universitetsutbildning – och när de kommer ut i arbetslivet.

– Strukturen i en akademisk rapport ska vara på ett visst sätt, till exempel en sådan detalj som att figurtext ska ligga under en figur och inte ovanför. Referenser måste också hanteras på ett speciellt sätt.

– Men, eftersom momentet rapportskrivning inte examineras, läser de flesta studenter inga böcker om det, inte ens den broschyr som fakulteten gett ut. De lär sig genom ”trial and error” liksom. Det blir en extra belastning för oss lärare att ge feedback på hur de skrivit. Kunde de skriva bra rapporter behövde vi inte lämna massor med grundläggande kommentarer om det, säger Mohsen Soleimani-Mohseni.

I appen som än så länge bara finns för Android kan man slå upp och läsa om hur olika delar av en akademisk, teknisk rapport bör utformas.

Till appen har han plockat godbitarna ur olika läroböcker om rapportskrivande och ger också egna rekommendationer. Appen fungerar som ett uppslagsverk, där man kan läsa om allt från tabeller till referenser medan man jobbar med sin rapport.

Appen släpptes under sommaren, kostar 14 kronor och finns än så länge endast för Android. Det ska bli spännande att se vad studenterna tycker om den, säger Mohsen. Han gillar att pröva de möjligheter den digitala tekniken erbjuder i sin undervisning. Hans studenter har fått börja skriva tentor digitalt och förutom att utveckla rapportappen, har han börjat lägga upp filmklipp på Youtube, där han förklarar vissa moment som han tagit upp under föreläsningarna lite extra.

– Filmerna ersätter inte traditionella lektioner, utan ska underlätta. Jag har fått en hel del positiva kommentarer från studenterna kring mina klipp.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

Redaktör: Anna-Lena Lindskog