Publicerad: 2019-04-13

5:e Internationella Arktiska forumet i St. Petersburg

NYHET Den 9-10 april anordnades konferensen The Arctic: Territory of Dialogue i St. Petersburg av den ryska regeringen. Konferensen drog genast till sig medias ögon eftersom Sveriges och Norges statsministrar samt Finlands och Islands presidenter gjorde Rysslands president Vladimir Putin sällskap på scenen för att diskutera Arktis. Ett hav av möjligheter.

Putin lyfte fram betydelsen av transportlösningar och berättade att Ryssland nu har 13 kraftfulla isbrytare. Han framhöll Rysslands ekonomiska strategier för de nordliga områdena med lägre skatter och bidrag från den ryska utvecklingsfonden för fjärranöstern. I ett globalt perspektiv beskrev Putin Ryssland som den sjätte ekonomin i Arktis, med Kina i ledningen numera följt av USA. Han gjorde också gällande att växthuseffekten är fyra gånger högre i Arktis jämfört med resten av världen.

De nordiska regeringscheferna markerade vikten av en god dialog, plastföroreningar, sot, blå bioekonomi samt genusfrågor.

Sveriges statsminister Stefan Löfvén lyfte fram globaliseringseffekterna i Arktis, och uttryckte en innerlig önskan om att behålla regionen som ett konfliktfritt område. Han framhöll också vikten av det Arktiska rådet och Barentsrådet och konstaterade att ”Arktis är ett exempel att vara stolta över” när det gäller internationellt samarbete. Han drog slutsatsen att klimatförändringarna är en stor utmaning men sa att Arktis till stor del definieras av människorna som bor där.  Slutligen poängterade han de stora insatserna som gjorts av de främsta nordliga universiteten i Sverige och slöt sig till att Arktis behöver ny och innovativ forskning.

Tidigare den dagen hade Rysslands utrikesminister, Sergey Lavrov, lyft fram Arktiska rådets arbete, arktisk diplomati och införandet av internationella som en stark kraft för att främja en positiv utveckling i Arktis.

Den särskilda presidentrepresentanten för internationellt samarbete i Arktis, Artur Chilingarov, uppmanade arktiska länder att vara mer uppmärksamma på Kinas roll och berättade att ryska isbrytare numera kan flytt isberg som väger upp till en miljon ton.

Arums föreståndare Peter Sköld deltog i sammankomsten om Arktiskt hälsovård: Två års framgång och nya mål tillsammans med Evgeny Kamkin, biträdande minister för Rysslands hälsovård, och Anne Husebekk, rektor vid UIT Norges arktiska universitet.