Publicerad: 2010-04-22

Åreskola vinnare i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8b från Racklöfska skolan i Åre vann regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom klass 8d från Tundalsskolan i Robertsfors och trea blev Frostviksskolan klass 8 i Strömsund.

För Racklöfska skolan tävlade Hannes Stenström, Henning Borgström och Mirja Olsson. Foto: Erik Ågren

Racklöfska skolan tog tidigt ledningen i regionfinalen och vann med 25,5 poäng. Kampen om andra och tredje platsen var desto jämnare. Tundalsskolan lyckades med sina 20 poäng skrapa ihop ett halvt poäng mer än Frostviksskolan.

Förstapriset ger 7500 kronor och dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen i Gävle den 20 maj. Andrapristagarna får 5000 kronor och tredjepristagarna 2500 kronor.

I regiontävlingen deltog totalt nio åttondeklasser från olika skolor i norra Norrland. Mer information om Teknikåttans regionfinal finns på:

För ytterligare information om Teknikåttan, kontakta:

Terese Björk, projektledareTelefon: 070-244 56 63
E-post: terese.bjork@adm.umu.se