Publicerad: 2004-06-03

Årets astronomiska händelse visas i centrala Umeå

NYHET För 235 år sedan kunde den senaste Venuspassagen observeras från Sverige. Tisdag den 8 juni är det dags igen. Mitt på Renmarkstorget i Umeå visar personal från institutionen för fysik vid Umeå universitet denna solförmörkelse i miniatyr.

Under Venuspassagen syns planeten Venus som en liten svart fläck som förflyttar sig över solytan under loppet av några timmar. Årets Venuspassage inleds den 8 juni omkring klockan 7.19 då Venus snuddar vid solskivan och avslutas klockan 13.22 då hela planeten passerat solskivans kant.

Det säkraste sättet att titta på passagen är att använda ett teleskop eller en kikare för att projicera en bild av solskivan på en skärm. Då slipper man titta mot solen och riskerar inte att skada ögonen.

Mellan klockan 10–13 kommer rymdfysiker vid Umeå universitet att befinna sig på Renmarkstorget med två mindre teleskop för att visa hur Venus avtecknar sig mot solytan.

Historiskt sett har Venuspassager varit av stort intresse eftersom man med hjälp av dessa försökte bestämma avstånden i solsystemet. Redan till de två Venuspassager som inträffade 1761 och 1769 gjordes en stor internationell satsning trots att krig pågick i Europa.

Den mest uppmärksammade observationen av 1769 års passage utförde upptäcktsresande James Cook, som då begav sig ända till den nyupptäckta ön Tahiti. Med på resan fanns också Piteåsonen Daniel Solander.

Venuspassager sker i par med ungefär hundra års mellanrum. År 2012 äger nästa passage rum och den är synlig i norra Norrland. De som befinner sig i södra Sverige får vänta tills 2125 innan en synlig Venuspassage inträffar igen. För att venuspassagen ska kunna observeras krävs givetvis att solen är synlig. Om det är för mulet ställs därför arrangemanget in.

Tid: 8 juni, klockan 10–13
Plats: Renmarkstorget, Umeå

För ytterligare information, kontakta:

Gabriella Stenberg, institutionen för fysikTelefon: 090-786 50 44 eller 070-289 64 97
E-post: Gabriella.Stenberg@space.umu.se

Tord Oscarsson, institutionen för fysikTelefon: 090-786 67 40