Publicerad: 2016-11-29

Årets Gunnar Öquist Fellows offentliggörs den 1 december

NYHET Torsdagen den 1 december kl. 11.00 offentliggör Kempestiftelserna årets Gunnar Öquist Fellows. Två mycket lovande forskare får då ta emot den prestigefyllda utmärkelsen, som består av ett forskningsanslag på tre miljoner kronor och ett personligt pris på 50 000 kronor. Dessutom får de Gunnar Öquist som mentor.

– Unga forskare med djärva och banbrytande idéer kan ha svårt att få finansiering. För att aktivt stärka dessa forskares långsiktiga karriärmöjligheter, har Kempestiftelserna inrättat Gunnar Öquist Fellows – en utmärkelse som nu delas ut för femte året i rad, säger Carl Kempe, ordförande i Kempestiftelserna.

Kempestiftelserna har i år beslutat att utse en Gunnar Öquist Fellow både vid Umeå universitet och vid Luleå tekniska universitet. Torsdagen den 1 december kl. 11.00 får årets två Gunnar Öquist Fellows ta emot utmärkelsen vid en ceremoni. Då ger också pristagarna korta presentationer om sin forskning.

År 2015 utsågs Olivier Keech, Umeå universitet och Judith Felten, SLU till Gunnar Öquist Fellows. Vilka får den prestigefyllda utmärkelsen i år? Från vänster: Gunnar Öquist, Olivier Keech, Judith Felten och Carl Kempe: Foto: Johan Gunséus.

För att uppmärksamma femårsjubiléet av utmärkelsen kommer dessutom alla tidigare Fellows – totalt sju stycken – att hålla korta presentationer med start kl. 13.30. Tidigare pristagare är: Edouard Pesquet, Jean-Michel Roberge, Linda Sandblad, Fredrik Sandin, Piotr Matyba, Olivier Keech och Judith Felten.

Om Gunnar Öquist Fellow
Utmärkelsen Gunnar Öquist Fellows instiftades 2012. Förutom ett forskningsanslag om tre miljoner kronor, som får disponeras fritt under tre år, får pristagaren även 50 000 kronor som ett personligt pris. Professor Gunnar Öquist, en av Umeå universitets internationellt mest välkände forskare, ställer upp med sitt namn och sitt mentorskap för den utvalda personen. Genom sitt långvariga arbete i Kungl. Vetenskapsakademien och sina många kontakter med Nobelpristagare har han värdefull erfarenhet av banbrytande forskning, som kan komma den utvalda personen till del.

Tid: 1 december 2016 klockan 11.00 (prisceremoni), kl. 13.30 (presentationer)
Plats: Stora hörsalen, KBC-huset, Umeå universitet

Karta till KBC-huset

För ytterligare information, kontakta:

Carl Kempe, ordförande i Kempestiftelserna

Redaktör: Camilla Bergvall