Publicerad: 2018-02-23

Årets Idrottsalumn 2017 och Årets Elitidrottsstudent 2017 hyllades under Umeå Idrottsgala

NYHET I går kväll arrangerades Umeå Idrottsgala på Universum. Galan hyllar och uppmärksammar aktiva, ledare, eldsjälar och föreningar som på ett positivt sätt bidrar till Umeåidrottsstads utveckling. Under galakvällen delade Idrottshögskolan ut utmärkelser till Linda Andersson för årets Idrottsalumn samt till Frida Norström för årets Elitidrottsstudent.

Umeå Idrottsgala arrangerades i går och många prisades under galakvällen. Idrottshögskolan delade under kvällen ut utmärkelserna Årets Idrottsalumn och Årets Elitidrottsstudent.

Linda Andersson Årets Idrottsalumn 2017

Utmärkelsen Årets Idrottsalumn tilldelas en tidigare student (alumn) som läst en idrottsrelaterad utbildning vid Umeå universitet och som i dag i sitt nuvarande arbete gör något gott för Svensk Idrott. Idrottshögskolan tilldelade Linda Andersson, tidigare student på Tränarprogrammet med inriktning idrottsfysiologi, idrottsmedicin och idrottspsykologi, utmärkelsen med följande motivering:

Linda Andersson studerade vid Tränarprogrammet, inriktning idrottsfysiologi, idrottsmedicin och idrottspsykologi hösten 2013 - våren 2016. Efter praktik på Svenska Skidförbundet (längdskidor) blev hon erbjuden en tjänst som barn- och ungdomsansvarig på förbundet. I dag är Linda förbundskapten för längskidåkare och skidskyttar inom Svenska Parasportförbundet och hon ansvarar för samtliga grupper från rekrytering till landslag. Hon har i sitt arbete stor nytta av de kunskaper hon fått med sig från utbildningen. Linda är en mycket uppskattad ledare och en god förbild för andra studenter som har ambitionen att bli ledare inom Svensk idrott. Hon säger själv "Att hjälpa andra att nå sina mål är så häftigt!".

Läs intervju med Linda Andersson

Frida Norström Årets Elitidrottsstudent 2018

Utmärkelsen Årets Elitidrottsstudent tilldelas en student vid Umeå universitet som lyckats bra med kombinationen elitidrott och studier. Idrottshögskolan

Frida Norström, student på Masterprogrammet i ledarskap och organisation, tilldelades utmärkelsen med motiveringen:

Frida Norström kombinerar innebandyspelande på SSL och landslagsnivå tillsammans med akademiska studier. Våren 2017 tog hon examen från Personalvetarprogrammet och studerar nu vidare på Magisterprogrammet i ledarskap och organisation. Frida är en stor förebild inom innebandy, kapten i världens bästa klubblag och assisterande kapten i det svenska damlandslaget. Samtidigt bedriver hon med bravur studier på en avancerad nivå. Frida är en ledare som får alla i laget att växa och hon gör sina lagkamrater synliga. Hon är också en mycket omtyckt studiekamrat.

Balticgruppen stödjer Idrottshögskolans utmärkelse Årets Elitidrottsstudent med 10 000 kr.

Läs intervju med Frida Norström

Elitidrottsstudenter prisade under Umeå Idrottsgala 2017

Elitidrottsstudent Ulrik Nordberg prisades som Årets idrottsman, Elitidrottsstudent Erik Silfver prisades tillsammans med Teodor Peterson till Årets herrlag. Elitidrottsstudent Carolina Muzito Bagenda tilldelades Umeå Fritids stipendium Årets ungdomsledare.

Alla vinnare på Umeå Idrottsgala

Årets idrottskvinna: Emelie Wibron, Iksu.
Årets idrottsman: Ulrik Nordberg, Umeå OK
Årets damlag: Iksu innebandy
Årets herrlag: IFK Umeås sprintstafettlag (Teodor Peterson/Erik Silfver)
Årets prestation: Viktor och Wilma Edlund, Umeå Dansimperium.
Årets rookie: Johanna Lindberg, Umeå RF.
Årets ledare: Tjelvar Otterbjörk, Umeå OK
Årets ungdomsledare: Anna Bång, KFUM Umeå
Årets ungdomsförening: Umeå Simsällskap
Årets paraidrottare: Erik Nyström, IFK Umeå boxning.
Årets hållbara förening: IFK Umeå.
Årets jämställdpris: Sävar IK.
Umeå Fritidsnämnds stipendiater:
Ungdomsledare: Carolina Muzito Bagenda och Mats Bäckström.
Årets idrottsutövare: Iksu Innebandy och Teodor Peterson.
Årets eldsjäl: Karl-Uno Olofsson.
Lång och trogen tjänst: Tore Wikberg, Umeå FC.
Umeå Idrottshögskola, årets elitidrottsstudent: Frida Norström, Iksu.
Årets idrottsalumn: Linda Andersson.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson