Publicerad: 2020-11-24

Årets Idrottsalumn och Årets Elitidrottsstudent 2020

NYHET Vilka tycker du ska få ta emot dessa utmärkelser, var med och nominera!

Den 24 februari 2021 skulle Umeå Idrottsgala 2020 arrangerats. Galan som hyllar och uppmärksammar aktiva, ledare, eldsjälar och föreningar som på ett positivt sätt bidrar till Idrottsstaden Umeås utveckling. På grund av Covid-19, ställs eventet in däremot kommer alla priser ändå att delas ut. För sjätte året i rad delar Idrottshögskolan ut utmärkelserna ”Årets Idrottsalumn” samt ”Årets Elitidrottsstudent”.

Årets Idrottsalumn

Idrottshögskolan vill med utmärkelsen ”Årets Idrottsalumn” hylla en tidigare student som läst en idrottsrelaterad utbildning vid Umeå universitet och som i dag, i sitt nuvarande arbete, gör något gott för Svensk idrott.

Årets Elitidrottsstudent

Genom utmärkelsen ”Årets Elitidrottsstudent” vill Idrottshögskolan hylla en student som på ett framgångsrikt sätt kombinerar akademiska studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning.

Nyfiken på hur du kan nominera just dina kandidater?

Under perioden 15 november 2020 till och med 15 januari 2021 har du möjlighet att nominera den person som du anser ska prisas som "Årets Idrottsalumn" och "Årets Elitidrottsstudent". I din nominering ska det finnas en motivering till varför personen är värd utmärkelsen!

Din nominering skickar du till Pernilla Eriksson, områdeschef Idrott Idrottshögskolan, via pernilla.eriksson@umu.se, senast 15 januari 2021.

Tidigare alumner som tilldelats utmärkelsen Årets Idrottsalumn.

År 2019: Jenny Svender, Riksidrottsförbundets sakkunnige i jämställdhetsfrågor och ansvarig för Riksidrottsförbundets forsknings- och utvecklingsarbete.

År 2018: Caroline Jönsson, en av grundarna till organisationen FairPay Foundation som arbetar med att göra idrotten mer jämlik.

År 2017: Linda Andersson, förbundskapten för längdskidåkare och skidskyttar inom Svenska parasportförbundet och huvudansvarig för samtliga grupper från rekrytering till landslag.

År 2016: Samuel Lund, förenings- och förbundsutvecklare på Svenska Brottningsförbundet.

År 2015: Anders Wahlström, ansvarig för barn- och ungdomsidrott på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Tidigare elitidrottsstudenter som tilldelats utmärkelsen Årets Elitidrottsstudent

År 2019: Amanda Delgado Johansson, elitidrottsstudent på Magisterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap 60 hp. Amanda är en nyckelspelare  i det svenska damlandslaget i innebandy samt i klubblaget IKSU. Under Amandas studietid har hon tvåfaldigt blivit svensk mästare, vunnit Europacupen för klubblag två gånger samt vunnit två VM-guld.

År 2018: Karl-Johan Dyvik, elitidrottsstudent vid Högskoleingenjörsprogrammet inom byggteknik. Karl-Johan har bland annat åkt 7 världscupstävlingar och framgångsrikt kombinerat sin elitsatsning i längdskidor med sina akademiska studier.

År 2017: Frida Norström, elitidrottsstudent som tagit examen från Personalvetarprogrammet och som studerat vidare på Magisterprogrammet i ledarskap och organisation. Frida är en stor förebild inom innebandy, kapten i världens bästa klubblag och assisterande kapten i det svenska damlandslaget.

År 2016: Frida Sandberg, elitidrottsstudent vid Civilingenjörsprogrammet i bioteknik samt landslagsskidorienterare som under de senaste åren gjort stora framsteg i framförallt skidorientering vilket bland annat har lett fram till SM, EM och VM-medaljer.

År 2015: Karl Dahlgren, elitidrottsstudent vid Läkarprogrammet samt tävlande i jujutsu. Karl har fem SM-guld i jujutsu och ett i karate, som bäst har han rankats 11:a i världen.

För mer information, välkommen att kontakta

Pernilla Eriksson
Områdeschef