Publicerad: 2022-04-08

Årets Idrottsalumn och Årets Elitidrottsstudent 2021 är korade!

NYHET För sjunde året i rad delar Idrottshögskolan ut utmärkelserna Årets Idrottsalumn samt Årets Elitidrottsstudent. År 2021 tilldelas utmärkelserna Ola Svensson, både verksamhetschef RF-SISU och projektledare i Umeå kommun samt Johannes Eklöf, elitidrottsstudent vid Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik.

Ola Svensson - Årets Idrottsalumn 2021

Utmärkelsen Årets Idrottsalumn tilldelas en person som studerat vid ett idrottsrelaterat utbildningsprogram vid Umeå universitet och som i sitt nuvarande arbete gör något gott för Svensk idrott. Årets Idrottsalumn 2021 vid Umeå universitet tilldelas Ola Svensson med följande motivering:

Med din breda idrottskunskap, engagemang och ditt fina bemötande har du alltid strävat efter att förbättra strukturerna kring idrotten. Detta gör du genom ditt arbete som verksamhetschef och sakkunnig inom inkludering vid RF-SISU Västerbotten och som projektledare på Umeå kommun inom innovationsprojektet Rörelserika offentliga miljöer.

Du har under flera år varit en viktig inspirationskälla för alla som vill arbeta för att barn ska tycka att det är roligare att idrotta och få livslångt intresse för idrott. Du är också extern ledamot i Idrottsvetenskapliga programmets programråd och en viktig tillgång i utvecklingen av universitets idrottsutbildningar. Du är en mycket god förebild för våra nuvarande studenter.

Johannes Eklöf – Årets Elitidrottsstudent 2021

Utmärkelsen Årets Elitidrottsstudent tilldelas en student som på ett framgångsrikt sätt kombinerar akademiska studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning. Årets Idrottsstudent 2021 vid Umeå universitet tilldelas Johannes Eklöf med följande motivering:

Du har under din tid på Umeå universitet haft en enorm idrottslig utveckling. Du är idag en av Världens främsta långloppåkare med fina placeringar i de mest prestigefyllda långloppen. Du studerar på Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och du har lärt dig kombinera träningen med studierna på ett föredömligt sätt. Du har en imponerade disciplin i allt du tar dig för och som person är du social och omtyckt av dina medstudenter och träningskamrater. Du är en riktig förebild för andra idrottare som vi satsa på en dubbel karriär.

Intervjuer med pristagarna

Årets Idrottsalumn 2021

Ola Svensson, är både verksamhetschef på RF-SISU Västerbotten samt projektledare på Umeå kommun.

Johannes Eklöf - Årets Elitidrottsstudent 2021

Johannes Eklöf läser Civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik samtidigt som han elitsatsar på längdskidåkning.