Publicerad: 2021-11-18

Årets Idrottsalumn och Årets Elitidrottsstudent 2021

NYHET I samband med Umeå Idrottsgala den 10 februari 2022 delar Idrottshögskolan ut utmärkelserna ”Årets Idrottsalumn” samt ”Årets Elitidrottsstudent”. Vilka tycker du ska få ta emot dessa utmärkelser, var med och nominera!

Text: Anna-Karin Eriksson

UPPDATERING 2021-12-21. Umeå Idrottsgala är inställd på grund av Covid-19. Årets Idrottsalumn och Årets Elitidrottsstudent 2021 kommer mest troligt att delas ut under Idrottshögskolans forskningsdag den 13 maj 2022.

Umeå Idrottsgala hyllar och uppmärksammar aktiva, ledare, eldsjälar och föreningar som på ett positivt sätt bidrar till Idrottsstad Umeås utveckling. För sjunde året i rad delar Idrottshögskolan ut utmärkelserna Årets Idrottsalumn samt Årets Elitidrottsstudent i samband med Umeå Idrottsgala – du kan vara med och bestämma vilka det blir!

Årets Idrottsalumn 2021

Utmärkelsen tilldelas en tidigare student (alumn) som har studerat en idrottsrelaterad utbildning vid Umeå universitet, som i sitt nuvarande arbete i dag gör något gott för svensk idrott och är en god förebild för dagens och framtida studenter.

Tidigare alumner som tilldelats utmärkelsen Årets Idrottsalumn

År 2020: Tatiana Håkansson, Akademichef Dalkurd FF. Tatiana skriver historia som den första kvinnliga akademichefen inom svensk elitfotboll och är en förebild som samhällsdebattör och eldsjäl för såväl jämlikhetsfrågor som i sitt arbete mot rasism inom idrotten.

År 2019: Jenny Svender, Riksidrottsförbundets sakkunnige i jämställdhetsfrågor och ansvarig för Riksidrottsförbundets forsknings- och utvecklingsarbete.

År 2018: Caroline Jönsson, en av grundarna till organisationen FairPay Foundation som arbetar med att göra idrotten mer jämlik.

År 2017: Linda Andersson, förbundskapten för längdskidåkare och skidskyttar inom Svenska parasportförbundet och huvudansvarig för samtliga grupper från rekrytering till landslag.

År 2016: Samuel Lund, förenings- och förbundsutvecklare på Svenska Brottningsförbundet.

År 2015: Anders Wahlström, ansvarig för barn- och ungdomsidrott på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna.

Årets Elitidrottsstudent 2021

Utmärkelsen tilldelas en student som på ett framgångsrikt sätt kombinerar akademiska studier vid Umeå universitet med en elitidrottssatsning och är en god förebild för dagens och framtida elitidrottsstudenter.

Tidigare elitidrottsstudenter som tilldelats Årets Elitidrottsstudent

År 2020: Linus Holmgren, elitidrottsstudent på Juristprogrammet. Linus är en bra förebild för elitaktiva som vill kombinera en elitidrottssatsning med akademiska studier. Linus spelar innebandy med IBK Dalen samt i det svenska herrlandslaget

År 2019: Amanda Delgado Johansson, elitidrottsstudent på Magisterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap 60 hp. Amanda är en nyckelspelare  i det svenska damlandslaget i innebandy samt i klubblaget IKSU. Under Amandas studietid har hon tvåfaldigt blivit svensk mästare, vunnit Europacupen för klubblag två gånger samt vunnit två VM-guld.

År 2018: Karl-Johan Dyvik, elitidrottsstudent vid Högskoleingenjörsprogrammet inom byggteknik. Karl-Johan har bland annat åkt 7 världscupstävlingar och framgångsrikt kombinerat sin elitsatsning i längdskidor med sina akademiska studier.

År 2017: Frida Norström, elitidrottsstudent som tagit examen från Personalvetarprogrammet och som studerat vidare på Magisterprogrammet i ledarskap och organisation. Frida är en stor förebild inom innebandy, kapten i världens bästa klubblag och assisterande kapten i det svenska damlandslaget.

År 2016: Frida Sandberg, elitidrottsstudent vid Civilingenjörsprogrammet i bioteknik samt landslagsskidorienterare som under de senaste åren gjort stora framsteg i framförallt skidorientering vilket bland annat har lett fram till SM, EM och VM-medaljer.

År 2015: Karl Dahlgren, elitidrottsstudent vid Läkarprogrammet samt tävlande i jujutsu. Karl har fem SM-guld i jujutsu och ett i karate, som bäst har han rankats 11:a i världen.

Nominera dina kandidater senast 14 januari

Idrottshögskolan välkomnar förslag på alumner och elitidrottsstudenter som du vill ska ta emot Årets Idrottsalumn 2021 samt Årets Elitdrottsstudent 2021.

Nomineringen pågår under perioden 18 november 2021 till 14 januari 2022 och skickas via e-post till Pernilla Eriksson, områdeschef Idrottshögskolan. Mejlet ska innehålla alumnens/elitidrottsstudentens namn samt en motivering till varför just hen borde få ta emot utmärkelsen.

Skicka din nominering till:

Pernilla Eriksson
Områdeschef