Publicerad: 2014-10-10

Årets nobelpris i litteratur – laddade stämningar och förlorade män

NYHET Florence Sisask, biträdande studierektor för franska, finska, ryska och lingvistik, Umeå universitet, ser likheter med tidigare franska litteraturpristagare, när det stod klart att fransmannen Patrick Modiano får årets nobelpris i litteratur.

Ur Svenska Akademiens motivering: ”... för den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld”.

Florence Sisask

Vad var din reaktion när du fick höra att Patrick Modiano fått nobelpriset i litteratur?

– Jag tänkte på vad Erik Jonsson skrev i VK om att den typiska kandidaten för det priset var en man i 60-års åldern som genomlevt en världskris. Jag tänkte också att den smått vördnadsfulla förkärlek som en viss svensk intelligentsia haft gentemot fransk litteratur alltid förbryllat mig. Le Clezio och Modiano är i mitt huvud ganska snarlika.

Vad kännetecknar hans författarskap?

– Jag minns starkt nostalgiska Parisskildringar, mest under andra världskriget. En laddad stämning och smått förlorade män i deckaraktiga romaner.

När läste du själv första gången en bok av honom?

– I tonåren. Hans djupa blygsamhet till trots figurerade han ständigt på den berömda litteraturprogrammet, Apostrophes, som jag växte upp med. Jag minns att någon journalist sa vid något av dessa tillfällen: ”Varje gång jag ser Modiano på TV, springer jag till närmaste bokhandel och köper hans senaste bok för att förkorta hans lidande”, vilket jag tyckte var väldigt roligt.

– Han avslutade ju inga meningar utan såg ut att vara så försjunken i egna tankar att han inte kunde ta sig ur dem. Det var smärtsamt att se.

Vilken av Modianos böcker rekommenderar du till någon som inte läst honom tidigare?

– Rue des boutiques obscures (De obskyra butikernas gata) ger en bra bild av hans ”lilla musik”.

Läs mer på svenskaakademien.se

Redaktör: Per Melander