Publicerad: 2013-03-07

Årets svenska bilderbok / Molly & Sus av Klara Persson

NYHET Klara Perssons Molly & Sus har utsetts till 2012 års bästa svenska bilderbok. I samband med prisutdelningen under Littfest 2013 öppnar Bildmuseet en utställning med skisser och originalbilder till boken.

Utställningen öppnas på lördag 16 mars kl 14.00. Klara Persson berättar om sin bok och utställning, och signerar böcker. Välkommen!

Molly & Sus är en berättelse om ett tvillingpar som alltid har varit tillsammans. Både själsligt och fysiskt är de oskiljaktiga. Deras flätor satt ihop redan när de föddes. "Men det är så svårt att ta på sig kläderna när håret är på det viset! Och varför måste Molly cykla så långsamt när Sus vill cykla jättefort? Varför måste de krocka hela tiden? HJÄLP! Hur ska det gå?"

En dag tröttnar de på att aldrig kunna göra något på egen hand. I ett infall klipper Sus av flätorna och plötsligt kan de gå skilda vägar.

Klara Persson, som har skapat både bild och text, mottar i mars 2013 det nyinstiftade priset Snöbollen, den enda utmärkelsen i Sverige som uppmärksammar bilderboken som konstnärligt medium. Läs juryns prismotivering. Priset delas ut under Littfest – Umeås internationella litteraturfestival och boken presenteras i samband med det i en utställning på Bildmuseet (16 mars - 5 maj 2013). Molly & Sus är Klara Perssons debutbok.

Under våren utsågs hon också till årets vinnare av priset Slangbellan, bästa debutbok i kategorin barn- och ungdomslitteratur 2012, som delas ut av Sveriges Författarförbund. Hon är en av de 31 bildskapare som medverkar i den stora illustrationsutställningen på barnboksmässan i Bologna, mars 2013. Samtidigt utkommer hennes andra bok, Maximilian & Minimilian.

Klara Persson läser design på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Boken Molly & Sus började som ett examensarbete i hennes utbildning.

Bakom priset till årets svenska bilderbok står Krumelur – föreningen för unga ord i norr i samarbete med Umeå 2014, Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten, Kulturföreningen Pilgatan, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland, Littfest och Bildmuseet.

Redaktör: Helena Vejbrink