Publicerad: 2014-03-06

Årets svenska bilderbok / Om detta talar man endast med kaniner

NYHET Under Littfest tar Anna Höglund emot sitt pris för "Om detta talar man endast med kaniner", den bästa svenska bilderboken under förra årets hela utgivning. I samband med det presenteras originalteckningarna från boken på Bildmuseet.

I utställningen presenteras alla originalbilder till Om detta talar man endast med kaniner samt flera original till en av Anna Höglunds bilderböcker för barn, ABC och alla de andra gökarna som utkom 2012. Utställningen öppnar söndag 16 mars kl 14:00. Anna Höglund medverkar under vernissagen och signerar därefter böcker i Bildmuseets reception.

Journalister hälsas välkomna att träffa och intervjua Anna Höglund redan vid Littfest prismingel fredag 14 mars kl 12:00-12:45 i Rist, Umeå Folkets Hus. Bildmuseets intendent Brita Täljedal, som även ingår i prisjuryn, finns på plats och kan berätta om utställningen.

Anna Höglunds bilderbok för ungdomar och vuxna har sedan den utkom i september, fått strålande recensioner. I höstas nominerades Om detta talar man endast med kaniner till Augustpriset och nu tilldelas den alltså Snöbollen – årets svenska bilderbok. Motiveringen lyder:

”Anna Höglund har med Om detta talar man endast med kaniner skapat en bilderboksberättelse som inte undervärderar sina läsare. I poetisk text och starka bilder för hon oss in i en ung människas osäkrade tillvaro. Bildernas referenser till andra konstnärer ger extra dimensioner till denna berättelse om utanförskap, högkänslighet och om själva växandets villkor. Det är ett storartat och modigt verk som visar på bilderbokens möjligheter att nå läsare i alla åldrar och som också i hela sin boklighet, formgivning, papper och tryck är en sann estetisk upplevelse”

Snöbollen – årets svenska bilderbok är ett nationellt bilderbokspris, vars syfte är att uppvärdera bilderboken som konstnärligt verk samt att uppmuntra upphovspersoner och förlag att tänja på bilderbokens konstnärliga gränser vad gäller innehåll och form. Bakom utmärkelsen står Krumelur – föreningen för unga ord i norr, i samarbete med Umeå 2014, Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten, Kulturföreningen Pilgatan, Bildmuseet Umeå universitet, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland samt Littfest – Umeås internationella litteraturfestival.

Utställningen Årets svenska bilderbok visas på Bildmuseet från 16 mars till 4 maj 2014. Pressbilder finns att ladda ner under utställningsperioden

För information om utställningen, kontakta gärna

Brita Täljedal, museiintendent Bildmuseet
brita.taljedal@bildmuseet.umu.se