Publicerad: 2018-02-08

Årets svenska bilderbok utsedd

NYHET Årets svenska bilderbok är "Fågeln i mig flyger vart den vill" av Sara Lundberg, det tillkännages idag av juryn för det nationella bilderbokspriset Snöbollen. Boken, som även fick Augustpris tidigare i vår, kommer att presenteras i en utställning på Bildmuseet i samband med prisutdelningen under Littfest – Umeå internationella litteraturfestival.

Priset delas ut under Littfest fredag 16 mars 2018 kl. 12:00 på Umeå Folkets Hus. Samma kväll öppnar Bildmuseet en utställning med bilder ur boken. Den invigs i närvaro av författaren och bildskaparen Sara Lundberg under Littfestkvällen på Bildmuseets Art Friday fredag 16 mars.

Prismotiveringen lyder: Konstnärligt och litterärt övertygande gestaltar Sara Lundberg ur ett levande barnperspektiv hur den jämtländska bonddottern Berta Hansson (1910-1994) redan som ung hittar vägen att själv forma sitt liv, utbilda sig och förverkliga sin längtan att bli konstnär. Fågeln i mig flyger vart den vill visar i sin bildrikedom och generösa, medvetna utformning att bildberättandet är till för alla oavsett ålder och tillhörighet. Boken om Berta Hanssons gryende konstnärskap är av stort värde, såväl konstnärligt som folkbildande och kvinnohistoriskt.

Författaren och bildskaparen Sara Lundberg

Sara Lundberg (f. 1971) har medverkat som bildskapare i mer än trettio böcker med texter av bland andra Åsa Lind, Ulf Stark, Joar Tiberg, Majken Pollack, Stefan Casta, Katarina Kuick och Ylva Karlsson. Hennes bildvärld är målerisk och ofta starkt färg- och symbolmättad. Där finns också ett ovanligt driv; drastiska växlingar av perspektiv och olika sorters landskap – både verkliga och drömda – och mycket fart och rörelse. Karaktärerna flyger, springer, cyklar, klättrar. Det är ett nyfiket utforskande av en sammansatt tillvaro. Bildteknikerna är framför allt akvarell, gouache och ibland kollage.

2009 utkom bilderboken Vita streck, i vilken Sara Lundberg för första gången både illustrerade och skrev texten. Boken fick fin kritik och nominerades till Författarförbundets debutantpris Slangbellan. Sedan dess har hon skapat ytterligare fem egna bilderböcker. Uppföljaren Vita streck och Öjvind innebar ett stort genombrott. Den färgstarka, filosofiska berättelsen om vänskapen mellan den jordbundna Vita och den fladdrigt flygande Öjvind nominerades både till Augustpriset (2011) och Nordiska Rådets Litteraturpris (2013), samt tilldelades utmärkelserna Svensk Bokkonst (2011) och Elsa Beskow-plaketten (2012).

Den bok som nu prisas som Årets svenska bilderbok, Fågeln i mig flyger vart den vill, handlar om konstnärinnan Berta Hanssons uppväxt i en liten, jämtländsk by i början av 1900-talet. Det är Sara Lundbergs femte och hittills mest omfattande bilderboksverk. Boken kom ut 2017 på Mirando förlag och fick Augustpriset i kategorin Barn- och ungdomslitteratur.

Parallellt med det egna bilderboksskapandet fortsätter Sara att illustrera andra författares texter med stor framgång. För boken Skriv om och om igen tilldelades hon Augustpriset 2009 tillsammans med Ylva Karlsson, Katarina Kuick och Lilian Bäckman. Några år senare (2014) fick även bilderboken Vi springer – en visuellt hisnande upptäcktsfärd med text av Joar Tiberg – en Augustprisnominering.

Bilderbokspriset Snöbollen

Snöbollen – årets svenska bilderbok är ett nationellt bilderbokspris. Dess syfte är att uppvärdera bilderboken som konstnärligt verk samt att uppmuntra upphovspersoner och förlag att tänja på bilderbokens konstnärliga gränser vad gäller innehåll och form. I år delas priset ut för sjunde gången och avser böcker utgivna under 2017. Prissumman är 50 000 kronor.

Bakom bilderbokspriset Snöbollen står Krumelur – föreningen för unga ord i norr (initiativtagare), Umeå Kultur, Kulturföreningen Pilgatan, Länsbiblioteket i Västerbotten, Littfest - Umeå internationella litteraturfestival, Mittuniversitetet, Svenska Tecknare samt Bildmuseet Umeå universitet.

Juryn har bestått av:Vicky Uhlander (ordf.), bibliotekarie, Krumelur – föreningen för unga ord i norr, Kulturföreningen PilgatanKarin Ahlin, författare, illustratör samt ordf. i Svenska TecknareLennart Eng, tecknare, konstnär, grafisk formgivare och lärareGunna Grähs, bilderboksskapare, barnboksillustratör, skribent och föreläsareEva Nordlinder, lektor i litteraturvetenskap vid MittuniversitetetBrita Täljedal, museiintendent, Bildmuseet Umeå universitet
Dan Wolgers, konstnär, professor vid Kungl. Konsthögskolan

För ytterligare information

Annika Edlund, barnbibliotekarie, kassör i Krumelur – föreningen för unga ord i norr, ordförande i Kulturföreningen Pilgatan.
Tel 070-2310841, edlund.annika@gmail.com

Pressvisning av utställningen Årets svenska bilderbok / Fågeln i mig flyger vart den vill erbjuds torsdag 15 mars, dagen innan vernissage. Kontakta Bildmuseet för att komma överens om tid.

Redaktör: Helena Vejbrink