Publicerad: 2020-06-16 Uppdaterad: 2023-05-25, 10:52

Anneli Furmark och Gunnar Balgård hedersdoktorer

NYHET Konstnären, serietecknaren och författaren Anneli Furmark och författaren, kritikern och dramatikern Gunnar Balgård, har av Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet utsetts till hedersdoktorer 2023.

Text: Per Melander

Konstnären, serietecknaren och författaren Anneli Furmark: för sitt humanistiska och humoristiska serieskapande som i bild och text skildrar frågor rörande uppväxt, vuxenblivande, tillhörighet, relationer, natur, kärlek, vardag och HBTQ jämte sina insatser i syfte att skapa mötesplatser och möjligheter för konstnärer.

Författaren, kritikern och dramatikern Gunnar Balgård: för sin långa och mångsidiga gärning för att främja och sprida kunskap kring norrländsk litteratur, historia och kultur, sitt vittfamnande personliga författarskap jämte sina insatser i syfte att skapa mötesplatser och möjligheter för författare.