Publicerad: 2023-05-25 Uppdaterad: 2023-09-25, 17:24

Anneli Furmark och Gunnar Balgård hedersdoktorer i Umeå

NYHET Konstnären, serietecknaren och författaren Anneli Furmark och författaren, kritikern och dramatikern Gunnar Balgård, har av Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet utsetts till hedersdoktorer 2023.

Text: Per Melander

Konstnären, serietecknaren och författaren Anneli Furmark: för sitt humanistiska och humoristiska serieskapande som i bild och text skildrar frågor rörande uppväxt, vuxenblivande, tillhörighet, relationer, natur, kärlek, vardag och HBTQ jämte sina insatser i syfte att skapa mötesplatser och möjligheter för konstnärer.

På frågan vad som gick genom huvudet när hon fick veta att hon utsetts till hedersdoktor, säger Anneli Furmark att hon ärligt talat blev lite chockad.

– Det var absolut inte något jag hade väntat mig. Sen blev jag ju väldigt glad. Och sen tänkte jag på vad jag ska ha på mig.

Vad betyder det för dig att få en sådan utmärkelse och erkännande?

– Det känns väldigt stort. Jag är också glad för min smala och egensinniga konstforms skull, seriekonsten. Serieläsare och tecknare är så hängivna, men allmänt är det ju inte så stort. Det är otroligt glädjande att det jag gör kan ha betydelse för andra.

Hur vill du beskriva ditt arbete som författare och konstnär?

– Jag har alltid tecknat, det är själva grunden i allt jag gör. Bilder är nästan det viktigaste i mitt liv. Det är så jag ser världen. När jag kom på att kombinera mitt bildskapande med text, som jag egentligen också alltid hållit på med, föll mycket på plats.

Vad ligger bakom att du valt just den konstnärliga inriktning som du arbetar med?

– Jag har alltid läst bildberättelser i alla former, till exempel mycket serier, och tidigt intresserat mig för måleri. Vägen till just serierna var lite krokig, men uppstod när jag förstod att jag ville skriva text också. Jag hade redan slutat på Konsthögskolan när jag kom igång på allvar.

Författaren, kritikern och dramatikern Gunnar Balgård: för sin långa och mångsidiga gärning för att främja och sprida kunskap kring norrländsk litteratur, historia och kultur, sitt vittfamnande personliga författarskap jämte sina insatser i syfte att skapa mötesplatser och möjligheter för författare.

Gunnar Balgård säger som kommentar till utmärkelsen att det är roligt och att han ser det som en bekräftelse på ett långt liv av skrivande.

Hur skulle du beskriva din gärning?

– Jag har under många år skrivit både journalistiska och skönlitterära texter. Exempel på det senare är stora författarbiografier som de om C L J Almqvist, Helmer Grundström och Jack Kerouac.

Promoveringen av hedersdoktorerna kommer att ske i samband med Umeå universitets årshögtid 21 oktober 2023.