Publicerad: 2024-04-09

Arkitekter installerar verket Fallet som tystnade i Luleå

NYHET Som en del av Luleåbiennalen 2024 installerar studenter och lärare från Arkitekthögskolan vid Umeå universitet verket Fallet som tystnade på Storgatan i Luleå. Installationen invigs den 9 april, klockan 14:30.

Text: Erik Persson

Luleåbiennalen 2024: På tröskeln till 1:1 invigdes i början av mars. Årets biennal, med det övergripande temat Konst & Arkitektur, presenterar utställningar samt verk som både flyttas och tillkommer under biennalens gång.

Fallet som tystnade är en rumslig ljudinstallation i trä av Arkitekthögskolan vid Umeå Universitet (UMA). Installationen tillkom under sommarkursen Laponia och uppfördes ursprungligen vid Saltoluokta turiststation 2023. Ljudinstallationen har nu designats om för att visas i Luleås stadskärna som en del av Luleåbiennalen.

Installationen fungerar som en påminnelse om det försvunna vrålet från vattenfallet Stora Sjöfallet som försvann tillsammans med vidsträckta renskötselland med anledning av Sveriges vattenkraftsutveckling längs Luleälven i början av 1900-talet. Installationen bjuder in till reflektion kring jakten på teknologisk utveckling och hur friktionen mellan resursutvinning och energiproduktion påverkar naturliga och kulturellt rika miljöer.

Installationens uppbyggnad sker 5–8 april 2024 på Storgatan i Luleå, med målet att bjuda in förbipasserande till samtal. Luleåbiennalen, Arkitekthögskolan samt studenterna som deltog vid kursen Laponia önskar varmt välkomna att promenera förbi, ställa frågor, eller bara säga hej.

Fallet som tystnade invigs den 9 april klockan 14:30 på Storgatan i Luleå.

Kontakt:
Sophia Persson, Kommunikatör, Luleåbiennalen
Toms Kokins, Arkitekthögskolan vid Umeå universitet (UMA)