Publicerad: 2011-12-15

Arkitekthögskolan får unik samling av träslag

NYHET Han har samlat olika arter av trä sedan 1970-talet. Nu har Ehrling Degermark bestämt sig för att donera samlingen till Arkitekthögskolan i Umeå och han kommer ett steg närmare sin dröm - att sprida kärleken till råvaran vidare.

Ehrling Degermark-Det är ett fantastiskt material, en otrolig råvara som är en kulturbärare utan dess like, det är känslan, mångsidigheten och doften, berättar Ehrling Degermark med en omistlig entusiasm.

Hela sitt liv har han arbetat med trä. Resan har gått från barndomens krokiga björkstammar i Västerbotten, via utbildning hos möbelformgivaren Carl Malmsten till att själv undervisa i såväl materiallära som möbeldesign vid både Konstfack i Stockholm och Luleå Tekniska universitet. Det var efter att han undervisat på ett av mastersprogrammen vid Arkitekthögskolan som han bestämde sig för att samlingen skulle få leva vidare där.

Oändliga möjligheter

- Jag vill visa att man kan ta vara på och göra så mycket mer av trä än vad vi gör idag. Intresset för materialet är stort hos studenterna och det inspirerar mig mycket, säger Ehrling Degermark.
Under hösten har han skapat en vägg med 55 olika träslag från världen över, som förekommer inom arkitekturen. Ett konsthantverk format med stor omsorg där allt som finns att veta om träslaget är väl dokumenterat.

På Arkitekthögskolan är man tacksam över donationen.
-Trä är ett material som är helt i linje med Arkitekthögskolans uttalade profil i hållbarhet. Vi tror att Ehrlings gåva kommer att göra studenterna medvetna om och mer nyfikna på att använda materialet, säger Allan Greve som är ansvarig för teknikkurserna vid utbildningarna.

Gemensam inställning

Både han och Ehrling Degermark är överens om råvarans underskattade status.
-Se bara på Västerbotten, hela vår kultur vilar på trä. Husen och hemmen är byggda och inredda av trä, det har gett otroligt många arbetstillfällen och det är en av våra största exportvaror. Den ska vi slå vakt om, säger Ehrling Degermark.

Redaktör: Tina Andersson