Publicerad: 2009-10-01

Arkitekthögskolan invigs på fredag

NYHET Senast en arkitekthögskola invigdes i Sverige var för 43 år sedan. Nu är det äntligen dags igen. Fredagen den 2 oktober klockan 13 invigs Arkitekthögskolan vid Umeå universitet.

– Med Arkitekthögskolan blir Umeå universitet ett av Sveriges mest kompletta universitet inom utbildning och forskning, säger Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet och invigningstalare.

Umeå universitets arkitektutbildning är den fjärde i Sverige som ger en fullvärdig arkitektexamen. I höst har de 60 första studenterna påbörjat den femåriga yrkesutbildningen, som tillfälligt huserar på Tullkammaren i centrala Umeå. Arkitektur med konstnärlig profil i ett hållbarhets- och internationellt perspektiv är centrala delar för Arkitekthögskolan vid Umeå universitet.
– Vi satsar en internationell utbildning där våra studenter kommer att få goda chanser till anställning utomlands. Allt eftersom utbildningen utvecklas kommer vi att kunna ta emot studenter från hela världen till vårt kommande masterprogram, säger Peter Kjær, rektor för Arkitekthögskolan, internationellt respekterad arkitekt och tidigare rektor för Arkitektskolan i Århus, en av Europas främsta arkitektutbildningar.

Hösten 2010 flyttar Arkitekthögskolan in i en egen ny byggnad på Konstnärligt campus, granne med Designhögskolan och Konsthögskolan.

Tid: Fredag den 2 oktober kl 13-16, invigningstal av Göran Sandberg, följt av mottagning.
Plats: Tullkammaren, Västra Strandgatan 9, Umeå

Journalister hälsas välkomna att delta vid invigningen!

För ytterligare information, kontakta: Thomas Olofsson, föreståndare för Arkitekthögskolan Telefon: 090-786 67 10
E-post: Thomas.Olofsson@arch.umu.se

Redaktör: Karin Wikman