Publicerad: 2011-11-16

Arkitekthögskolan nominerad till Träpriset 2012

NYHET Bland 225 inskickade förslag har branschorganisationen Svenskt Trä valt ut Arkitekthögskolan i Umeå – ritad av Henning Larsen Architects och White arkitekter – som ett av tio nominerade bidrag till Träpriset 2012.

Träpriset instiftades 1967 och delades de första gångerna ut till en upphovsman till en byggnad, men sedan 1988 delas det vart fjärde år ut till "en byggnad som representerar god svensk arkitektur i trä och som speglar tiden vi lever i".

Bland tidigare pristagare märks Universeum Science Discovery Center i Göteborg, Textilkammaren vid Zornmuseet i Mora och informationsbyggnaden vid stenåldersboplatsen i Vuollerim.

Årets konkurrenter om Träpriset är bland andra skidhotellet Copperhill Mountain Lodge i Åre, Treehotels i Harads och kvarteret Limnologen i Växjö, som alla är anmärkningsväda byggnadsprojekt. Men motiveringen till nomineringen av Arkitekthögskolan går inte heller av för hackor:

Motivering

"Den nya arkitekturhögskolan i Umeå är omisskännligt nordisk i sin strama elegans och rustika tålighet. Läget strax under polcirkeln accentueras exteriört i en obehandlad träfasad i lärkträ som vid närmare påsikt är ett mästerstycke i noggrann passform. Interiört ramar trygga björkribbor in de oregelbundet placerade fönstren som verkar till synes fritt strödda över fasaden. Upplevelsen är i det närmaste kalejdoskopisk med stilla ljusshower på de mest oväntade ställen."

Presentation

De vinnande bidragen kommer att presenteras i tidningen Trä, boken Arkitektur i trä, på en vandrande utställning samt vid prisceremonin.

Svenskt Trä

företräder svenska sågverk, hyvlerier och limträproducenter och är en verksamhet inom branschorganisationen Skogsindustrierna.

Läs mer om Träpriset

Arkitekthögskolan vid Umeå universitet