Publicerad: 2011-11-28

Arkitektstudent blev Årets Re-designer

NYHET Jessica Larsson och Eva Lindestav är vinnare av Årets Re-designer. Med sin norrlandsinspirerade ”Mobil Grillplats”, skapad av bara returmaterial, tog de hem vinsten.

Bild: UMEVA

Som en del i projektet "Europa minskar avfallet" arrangerade UMEVA i förra veckan tävlingen "Årets Re-designer" på Hamnmagasinet i Umeå. Tävlingen gick ut på att designa den bästa nya produkten av gammalt avfallsmaterial. Syftet var att visa hur vi kan spara på miljön genom att ta tillvara på produkter som slängts i onödan. Vann gjorde "den Mobila Grillplatsen" av Jessica Larsson, student vid Arkitekthögskolan och hennes kompis Eva Lidestav.

Med sin humor och funktionalitet vann de juryns hjärtan:

"Det verk som gav oss i juryn ett gott skratt och lämnade oss med eftertanke. Oväntat resultat, kreativt och funktionellt. Stora potentiella utvecklingsmöjligheter! Den Mobila Grillplatsen har gjort oss nyfikna och vi vill se hur den gör sig i sin tänkta miljö."

Sammanlagt tävlade fyra lag med studenter från Konst-, Design- och Arkitekthögskolan om titeln Årets Re-designer, genom att designa en produkt av återvunnet avfallsmaterial.

UMEVA

Redaktör: Tina Andersson