Publicerad: 2020-02-14

Arkitektstudenter vann tävling om byggkeramik

NYHET Fanny Tersmeden, Johannes Henriksson och Oscar Landing, studenter på Arkitektprogrammet vid Umeå universitet, har vunnit förstapris i studenttävlingen Nya ögon på byggkeramik med sitt bidrag Bind ihop bandet.

Text: Anna-Lena Lindskog

Stockholmsmässan/Nordbygg, Byggkeramikrådet, BKR, och Sveriges Arkitekter bjöd in arkitektstudenter att utforma ett besökscafé genom tävlingen Nya ögon på byggkeramik. Fanny Tersmeden, Johannes Henriksson och Oscar Landing som går sista året på Arkitektprogrammet på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, deltog och vann studenttävlingen med sitt bidrag Bind ihop bandet. Det vinnande bidraget ska uppföras i entrén på Stockholmsmässan under Nordbygg 2020 i april. Bidraget belönas även med prissumman 25 000 kronor.

Ur juryns motivering:

”Bind ihop bandet” inspirerar från första ögonkastet på ett lekfullt sätt. Förslaget visar ett kakelklätt band som mjukt sveper in och annonserar besökscaféet. Caféet är välplanerat och bandet som bygger upp caférummet skapar en sekvens av infobord, bardisk och sittplatser. På några ställen lyfter bandet i en elegant båge, och bildar portiker till caféområdet eller blir tak över serveringsdisken.”

Nu fortsätter arbetet med byggplanering och uppförande av det vinnande förslaget. Besökscaféet kommer att invigas den 21 april och användas under Nordbygg 21–24 april. Bind ihop bandet kommer sedan att stå kvar som mötesplats i huvudentrén på Stockholmsmässan fram till sommaren 2020. Under prisutdelningen den 23 april på Nordbygg presenteras vinnarna och hedersomnämnda förslag på scen.

Läs mer om tävlingen

Läs om det vinnande bidraget

För mer information, kontakta gärna:

Oscar Landing, student, Arkitektprogrammet, Arkitekthögskolan
Telefon:  070-978 84 27