Publicerad: 2018-05-28

Arkitektstudenternas examensprojekt tänker nytt om samhällets utmaningar

NYHET Årets slututställning på Umeå universitets Arkitekthögskola, UMA Summer Show 2018, öppnar officiellt dörrarna på torsdag den 31 maj klockan 18:00. Här får besökare ta del av arkitektstudenternas arbeten från läsåret i en utställning som tar över hela Arkitekthögskolan, från studenternas studior på de översta våningsplanen ända ner till älvens strand.

Studenter i årskurs 1 bygger upp en fullstor paviljong. Foto: Johannes Samuelsson

Utställningen består av konstruktioner i full skala, modeller, skisser och affischer som producerats av studenter i alla årskurser och studior.

– I år visar våra studenter i årskurs ett upp en fullstor paviljong som de har utformat och byggt tillsammans. Det visas, bland mycket annat, även projekt som undersöker relationen mellan stad och livsmedelsproduktion samt projekt om lokalsamhället i stadsdelen Ålidhem, säger Ana Betancour, rektor på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet.

Under det gångna läsåret har man gjort en omstrukturering av kurserna som numera följer en vertikal studiostruktur. Det innebär att studenter från olika årskullar får arbeta tillsammans i nära samarbete kring tematiska utgångspunkter.

– Genom det nya studioupplägget har Arkitekthögskolan kunnat lägga sig i framkant i frågor som är centrala för arkitektyrket och för samhället i stort, som exempelvis hållbarhet, demokratifrågor och migration, förklarar Ana Betancour.

På Arkitekthögskolan läggs mycket fokus på att reflektera kring social och ekologisk hållbarhet, resursmedvetenhet och integrerad design. Skolan präglas också av dynamiken mellan det lokala och regionala läget i norra Sverige, och den internationella karaktären med lärare, gäster och studenter från hela världen.

För journalister:

Välkommen på officiell invigning torsdag den 31:a maj 18:00 på Arkitekthögskolan vid Umeå universitets Konstnärliga campus

Utställningens öppettider:

Utställningen öppnar på torsdag den 31:a maj 2018 och kan ses fram till torsdag den 7:e juni.

Torsdag den 31:a maj kl. 18:00 – 21.00Fredag den 1:a juni kl. 15.00 - 17.00Lördag den 2:a juni kl. 11.00 – 15.00Söndag den 3:e juni kl. 11.00 – 15.00Måndag den 4:e juni kl. 9.00 – 17.00Tisdag den 5:e juni kl. 9.00 – 17.00
Torsdag den 7:e juni kl. 9.00 – 17.00

Kontakt för mer information eller boka intervjuer:

Emelie El-Habta, Administratör på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet
E-post: emelie.el-habta@umu.se