Publicerad: 2011-12-09

Arkitektstudenters vision om Umeå i ny bok

NYHET Studenterna i år två vid Arkitekthögskolan fick i våras uppdraget att bidra till en ny agenda för Umeå stad. Resultatet ”The Airport as Metropolis” ställdes ut på Umeå City Airport i september 2011. Nu vill studenterna föra diskussion med ”The Point of no Return” – den första publikationen från Arkitekthögskolan i Umeå.

– Att få följa upp designprocessen efter utställningen och att kunna skapa en diskussion känns viktigt, säger Johan Löwstett, som är en av de fem studenterna i redaktionen för boken.

Dagens flygplatser innehåller flera element från stadslivet med butiker, caféer, restauranger, polis och så vidare. Därför vill projektet använda Umeå City Airport som ett verktyg för att utforska staden Umeå – ett projekt som har genomförts i samarbete med Stadsbyggnadskontoret i Umeå och Umeå City Airport.

Ett av de scenarion som projektet handlar om är den troliga efterfrågan på en större och mer internationell flygplats. På flygplatsen finns förhållanden som speglar processer både i staden och under utvecklingen av städer. Genom att studera förutsättningarna för den framtida flygplatsen ökar vår förståelse för utvecklingen av dagens samhälle i allmänhet och städerna i synnerhet.

– Vi vill problematisera och undersöka vart samhället är på väg. Där finns det ett behov av nya tankar och strategier för uppbyggnaden av staden och samhället, säger studenterna Johan Löwstett och Ida Wanstedt, som förklarar att det finns en del utmanande förslag bland de olika projekten i boken.

”The Point of no Return” är studenternas första försök att bidra till en egen vision för framtiden.

Det är en del av Arkitekthögskolans policy att delta i den pågående debatten om hur man kan utveckla samhället och förbättra människors vardag genom arkitektoniska ingrepp. Den här publikationen är vår allra första, men mer kommer att följa.

Om presentationen:

Tid: torsdag den 15 december kl. 17:30 Plats: Arkitekthögskolan