Publicerad: 2017-06-11

Arktiskt hederspris till Alaska och Grönland

NYHET Ann Fienup-Riordan från Alaska och Carl Christian Olsen Puju från Grönland vinner det arktiska hederspriset 2017. Priset delas ut vart tredje år.

Ann Fienup-RiordanAnn Fienup-Riordan är kulturantropolog och sedan 1973 verksam i Alaska där hon bedriver forskning och utbildning. Hon har bland annat utvecklat metoder för hur forskare kan samarbeta med och understödja lokalsamhället i forskningsprocessen.

Ann Fienup-Riordan har skrivit över 20 böcker och hon har även fått erkännande för sitt arbete av Alaskas federation av urbefolkningar.

Carl Christian Olsen PujuCarl Christian Olsen Puju är lingvist med inriktning inuitiska språk. Han har sedan 1968 forskat om inuitspråk och är idag direktör för Grönlands språksekretariat samt ordförande för Grönlands ortsnamnsmyndighet och för språkkommisionen inom Inuit Circumpolar Council.

Han är direktör för Grönlands språksekretariat och har sedan 1968 forskat om inuitspråk. Han är ordförande för Grönlands ortsnamnsmyndighet och för språkkommissionen inom Inuit Circumpolar Council.

Carl Christian Olsen Puju har studerat och forskat i Danmark, Norge och USA, och han var en av grundarna av Grönlands eget universitet.

Det internationella arktiska hederspriset IASSA Award delas ut vid den arktiska forskningskonferensen ICASS IX, 9th International Congress of Arctic Social Sciences, som pågår 8-12 juni i Umeå.

Pressbild på Ann Fienup-Riordan för fri publicering. Foto: Simon Öhman Jönsson.

Pressbild på Carl Christian Olsen Puju för fri publicering. Foto: Simon Öhman Jönsson.

För mer information, kontakta

Peter SköldFöreståndare Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum)Telefon: 090-786 63 47
E-post: peter.skold@umu.se

PressjourUmeå universitetTelefon: 090-786 50 89