Publicerad: 2012-10-10

Årshögtid med 56 föreläsningar den 18–20 oktober

NYHET Snart är det dags för Umeå universitet årshögtid 2012. Under tre dagar finns möjlighet att lyssna på korta föreläsningar om ämnen som sorkfeber, skrivandets sinne, arktiska ekosystem och vardagens digitalisering. Föreläsare är 32 professorer, 9 hedersdoktorer och 14 pristagare, som installeras, promoveras eller prisas vid ceremonin den 20 oktober.

Redan på torsdag den 18 oktober kl. 13 inviger överbibliotekarie Mikael Sjögren utställningen om 2012 års festföremål i universitetsbiblioteket, och strax efteråt läser Elisabeth Rynell, författare och hedersdoktor vid humanistisk fakultet, den nyskrivna texten ”Saras gästabud”.

Under torsdag kväll följer sju populärvetenskapliga föreläsningar om exempelvis betydelsen av fysisk träning för personer med demens, och om det är möjligt att minska hälsoklyftor med prevention. Föreläsare är hedersdoktorer och pristagare vid den medicinska fakulteten.

På fredag eftermiddag och lördag förmiddag finns chans att lära sig mer om Afghanistan, schamanism, växthusgaser, ALS, design i industrin, toppfeber och känslornas historia när omkring femtio professorer, hedersdoktorer och pristagare håller sina högtidsföreläsningar.

Årshögtidens ceremoni äger rum på lördag kl. 17.00 i Aula Nordica, och pågår i ungefär två timmar. Strax efter ceremonin följer en bankett för inbjudna gäster i Universum.

Alla intresserade är varmt välkomna till samtliga föreläsningar och högtidsceremonin.

Föreläsningsprogram med tider och lokalerFöreläsningsprogramHögtidsskriftPressbilder(Logga in via Mediainloggning till Umeå universitets bilddatabas. Årets pressbilder hittas under Aktuella pressbilder/Årshögtid 2012)

Kontaktperson:

Gunvor Larsson ceremonimästare, Umeå universitet