Publicerad: 2014-10-09

Årshögtiden 16–18 oktober: 34 föreläsningar under 3 dagar

NYHET Diabetes, ortnamn, samisk mytologi, livspussel, narkolepsi, KOL, cancer, barnallergier och lärdomar från Mount Everest – Umeå universitets årshögtid bjuder på ett brett populärvetenskapligt program med bland annat Yngve Gustafson, Gert Klötzke, Britta Marakatt-Labba och Börje Hörnlund. En av högtidens höjdpunkter är lördagens ceremoni, då 7 hedersdoktorer, 15 professorer och 12 pristagare uppmärksammas.

Startskottet för universitetets årshögtid går redan på torsdag kl. 13.00. Då inviger överbibliotekarie Mikael Sjögren en utställning om 2014 års nya hedersdoktorer, professorer och pristagare. Strax därefter talar hedersdoktorn och konstnären Britta Marakatt-Labba om broderade bilder och berättelser.

På torsdagskvällen följer populärvetenskapliga föreläsningar om bland annat narkolepsi, barnallergier, genus på schemat, luftföroreningar och KOL. Helena och Thomas Edlund berättar om framtagandet av ett nytt läkemedel mot typ 2-diabetes, Yngve Gustafson talar om människor med demenssjukdom, och Börje Hörnlund föreläser under rubriken ”Tillsammans”.

Det fullspäckade högtidsprogrammet fortsätter på fredag – då pratar bland annat kocken Gert Klötzke om kokböckers historia, och samma dag föreläser Nancy Langston om giftig fisk och Martin Rosvall om kartografi för det tjugoförsta århundradet.

På lördag är det professorernas tur. Markus Hällgren berättar om att fatta rätt beslut på hög höjd, Pelle Snickars diskuterar mediehistoriens slut och mediestudiets början och Anne Grönlund föreläser om jämställdheten, livspusslet och det moderna arbetslivet. I programmet ryms också ämnen som exempelvis psykisk sjukdom, en möjlighet att återfå hörsel och balans, sårbarhet för självmordshandlingar och hur obalans i DNA-byggstenar kan leda till cancer.

Kl. 17.00 på lördag äger årshögtidens ceremoni rum i Aula Nordica. Då promoveras 7 hedersdoktorer, 15 nya professorer installeras och 11 vetenskapliga priser delas ut. Alla intresserade kan på plats följa högtidsceremonin, som pågår ungefär i två timmar.

Föreläsningsprogram med tider och lokaler

Föreläsningsprogram som pdf

Högtidsskrift som pdf

Pressbilder på årets hedersdoktorer, nya professorer och pristagare(Aktuella bilder finns i en särskild mapp under Evenemang/Årshögtid 2014)