Publicerad: 2011-06-10

Åsa Bergenheim kan bli rektor vid Karlstads universitet

NYHET Umeå universitets tidigare prorektor, Åsa Bergenheim, är den enda kvarvarande kandidaten till rektorsposten vid Karlstad universitet.

– Inget är dock klart förrän först universitetsstyrelsen fattat sitt beslut och sedan är det formellt regeringen som utser nya rektorer, säger Åsa Bergenheim.

Den 13-14 juni intervjuas huvudkandidaten till rektorstjänsten, Åsa Bergenheim, av universitetets rekryterings- och hörandegrupper. Karlstads universitetsstyrelse kommer, om tidplanen håller, att fatta beslut om förslag till ny rektor vid ett extrainsatt styrelsemöte den 15 augusti. Därefter lämnas förslaget till regeringen, som formellt utser rektor vid universitetet.

Åsa Bergenheim, är sedan ett år tillbaka ledamot i Karlstads universitetsstyrelse.

– Min uppfattning är att det är ett välskött universitet med både utbildning och forskning av hög kvalitet. Det är ett ungt universitet med flexibilitet, vilja och ambitioner. Universitetet har stora förutsättningar att utvecklas ytterligare.

Kvalitetsarbetet på utbildningssidan, medarbetarnas engagemang och ömsesidig respekt, öppenhet och tydlighet i ledarskapet samt en tydlig forskningsstrategi är några frågor som Åsa Bergenheim vill lyfta fram.

Prorektor vid Umeå universitet

Åsa Bergenheim är professor i idéhistoria vid Umeå universitet. Hon är även professor i pedagogiskt arbete. Under åren 2005–2010 var hon prorektor vid Umeå universitet. I hennes arbetsuppgifter som prorektor ingick huvudansvar för utbildning på alla nivåer, studentrekrytering, jämställdhet och internationalisering.

Åsa Bergenheim har i drygt 20 år varit verksam vid Umeå universitet. Hon växte upp i Karlstad, arbetade som adjunkt i Kils kommun, innan hon 1990 kom till Umeå universitet.

Redaktör: Carina Dahlberg