Publicerad: 2018-04-20

Att bli arkitekt i Aleppo: Syrienkriget från ett studentperspektiv

NYHET Ario Racho från Syrien är sedan hösten 2017 student på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet. Han håller en öppen föreläsning den 25 april om Syrienkriget och studenternas dagliga liv med drömmar och bekymmer mitt i kaoset.

Aleppos stadsbild innan kriget. Foto: © Vyacheslav Argenberg

Föreläsningen syftar till att dela med sig av avgörande stunder under Syrienkriget och specifikt om studenters dagliga liv, genom att förflytta sig igenom deras bekymmer och drömmar, planer och hopp före och efter kriget.

Inbördeskriget har medfört förödande effekter i Aleppo, den näst största staden i landet. Mer än hälften av staden slets i stycken. Många gamla byggnader och monument blev delvis eller helt förstörda, bland annat UNESCOs världsarvsområden, såsom citadellet från 1200-talet.

En annan förödande attack inträffade den 15 januari 2013, samma dag då den första examensperioden startade vid universitetet i Aleppos. Arkitekthögskolan och angränsande byggnad, ett studentboende, träffades av två missiler som orsakade massiv förstörelse och 242 offer (82 dödsfall och 160 skadade bland studenter, handledare och barn). Mitt i kaoset och i frånvaro av grundläggande infrastrukturer (el, vatten, värme, kommunikation, mediciner och till och med mat) lyckades studenterna genomföra sina tentor den terminen.

Ario Racho, student på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, föddes i Qamishli, Syrien. Han började studera arkitektur vid University of Aleppo 2010. Under 2012 var han på grund av kriget tvungen att överge sina studier och återvände till sin hemstad. Efter några år flyttade han till Sverige, där han läste in  för att bli behörig att söka till svenska universitet. År 2017 kom Ario Racho in på Arkitektprogrammet vid Umeå universitet.

Om föreläsningen:

Datum: 25 april
Tid: Klockan 13:30
Plats: Auditorium, Arkitekthögskolan vid Umeå universitet, Konstnärligt campus

För mer information, kontakta gärna:

Emelie El-Habta, Institutionsadministratör på Arkitekthögskolan
E-post: emelie.el-habta@umu.se