Publicerad: 2013-04-11

Att nå ut till många med sin forskning

NYHET Patrik Hadenius är chefredaktör för Forskning & framsteg, Språktidningen och Modern psykologi. Den 16 april kl. 13.00–14.30 besöker han Umeå universitet för att berätta mer om hur en redaktion jobbar med populärvetenskap.

Att berätta om sin forskning för andra är ett sätt att bidra till samhällsutvecklingen. Men det är också roligt och lärorikt. Och dessutom gynnar det karriären, gör det lättare att få forskningsanslag och lockar fler studenter.

Det finns ett stort intresse för vetenskap från allmänheten, något som inte minst märks genom det växande utbudet av populärvetenskapliga tidskrifter i butikerna.

Nu finns chansen att få veta mer om hur det går till att nå ut med sin forskning och sitt forskningsområde.

Patrik Hadenius, chefredaktör för Forskning & framsteg, Språktidningen och Modern psykologi, föreläser om ämnet och kommer att berätta mer om hur en redaktion jobbar med populärvetenskap, och vad som kan göras för att väcka redaktionernas intresse.

Han vill också mycket gärna få kontakt med forskare vid Umeå universitet som är intresserade av populärvetenskap.

Tid och plats: den 16 april kl. 13.00–14.30 i hörsal A, Samhällsvetarhuset.

Redaktör: Karin Wikman