Publicerad: 2018-12-17

Att se ultraljud av halskärlen minskar risken för åderförkalkning

NYHET I en studie, nyligen publicerad i The Lancet, påvisas att personer som erhåller bildbaserad information om sin åderförkalkning i halskärlen får en mindre farlig utveckling av riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom.

Bildbaserad information är mycket lätt att förstå för den drabbade personen och dess läkare, och blir därmed en stark drivkraft till att ändra levnadsvanorna för att undvika hjärtkärlsjukdom. Ulf Näslund vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin är artikelns huvudförfattare, och bland övriga författare finns Maria Nordin och Steven Nordin vid Institutionen för psykologi.

Hjärtkärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken, och dess förekomst är särskilt hög vid låg socioekonomisk tillhörighet.
- Att kunna minska risken för denna sjukdom är naturligtvis viktigt, och att dessutom kunna dämpa ojämlikheten i hälsa med hjälp av lättolkad information känns synnerligen önskvärt, säger Steven Nordin.

Läs mer om studien