Publicerad: 2015-02-02

NYHET Lovise Haj Brade är doktorand vid Lunds universitet. 13 februari håller hon i seminariet: "Att tillhöra de levande - om metafysik, nekropolitik och organisatorisk död i akademin" vid Sociologiska institutionen i Umeå.

Det ständiga flödet av kolleger, som visstidsanställningar, in- och ut-lasningar och kamp om forskningsmedel ger upphov till i akademia artikuleras ofta i termer av liv och död - av vem som är en ’del av den här världen’ och vilka som har lämnat den. Med avstamp i denna möjliga ’organisatoriska död’ diskuterar presentationen hur klass, metafysik och nekropolitik samverkar och avgör vilka som kan tillhöra de levande och vilka som är förvisade till en tillvaro som akademisk spöke.
13 februari, kl. 13:15-15:00 i C304, Beteendevetarhuset