Publicerad: 2016-03-04

Att utforma normer - en framgångsrik strategi för en idrottsförening

NYHET Sofia Westerlund, ordförande i IFK Holmsund, besökte studenterna på Idrottsvetenskapliga programmet som läser kursen Strategiskt ledarskap i veckan. Sofia gav studenterna en inblick i hur de kan arbeta för förändringar av begränsande könsstrukturer när de kommer ut i arbetslivet.

Sofia Westerlund, ordförande i IFK Holmsund, samt studenter på Idrottsvetenskapliga programmet termin 4, kurs Strategiskt ledarskap.
Foto: Inger Eliasson

Sofia Westerlund, ordförande i IFK Holmsund besökte i går torsdag studenterna på Idrottsvetenskapliga programmet och berättat om hur de tänkte när de anställde en kvinnlig tränare till sitt herrlag i fotboll. Sofia Westerlund är tränaren som i år blev utsedd till årets tränare i Västerbotten.

Studenterna som läser kursen Strategiskt ledarskap på termin 4 uppskattade inslaget och ställde frågan om de mött något motstånd vilket Sofia inte gjort – snarare tvärtom.
- Önskemålet kom från de manliga fotbollsspelarna själva som ville ha något annorlunda och inte en enligt normen för tränare – en vit medelålders man, förklarade Sofia.

Detta är dock bara en del av idrottsföreningens utvecklingsarbete. Inger Eliasson, lärare på kursen "Strategiskt ledarskap", säger att Sofia visat på många positiva effekter av föreningens strategiska arbete och långsiktiga vision om att ”göra världen bättre” genom IFK Holmsunds arbete. Till exempel berättade Sofia att föreningen har fått fler medlemmar, större sponsorer, fler åskådare på fotbollsmatcherna, fler som vill engagera sig ideellt mm.
- ”Att utmana normerna” är ett medvetet strategiskt verktyg som Sofia och föreningens styrelse använt för att driva föreningens verksamhet framåt, vilket gett våra studenter en inblick i hur de kan arbeta för förändring av begränsande könsstrukturer när de kommer ut i arbetslivet, tillägger Inger.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson