Publicerad: 2016-03-03

Att utmana normer - en framgångsrik strategi för en idrottsförening

NYHET Studenterna som nu läser kursen "Strategiskt ledarskap", på Idrottsvetenskapliga programmet, fick idag besök av IFK Holmsunds ordförande Sofia Westerlund.

Vid sitt besök berättade Sofia Westerlund, ordförande i IFK Holmsund, för studenterna om hur de tänkte när de anställde en kvinnlig tränare till herrlaget i fotboll. En tränare som i år blev utsedd till årets tränare i Västerbotten.Studenterna som läser kursen "Strategiskt ledarskap" uppskattade inslaget och ställde frågan om de mött något motstånd, vilket Sofia inte gjort – snarare tvärtom.- Önskemålet kom från de manliga fotbollsspelarna själva som ville ha något annorlunda och inte en enligt normen för tränare – en vit medelålders man, förklarade Sofia.Detta är dock bara en del av idrottsföreningens utvecklingsarbete. Inger Eliasson, lärare på kursen "Strategiskt ledarskap", säger att Sofia visat på många positiva effekter av föreningens strategiska arbete och långsiktiga vision om att ”göra världen bättre” genom IFK Holmsunds arbete. Till exempel berättade Sofia att föreningen har fått fler medlemmar, större sponsorer, fler åskådare på fotbollsmatcherna, fler som vill engagera sig ideellt mm.
- ”Att utmana normerna” är ett medvetet strategiskt verktyg som Sofia och föreningens styrelse använt för att driva föreningens verksamhet framåt, vilket gett våra studenter en inblick i hur de kan arbeta för förändring av begränsande könsstrukturer när de kommer ut i arbetslivet, tillägger Inger.

Foto: Inger Eliasson