Publicerad: 2015-04-21

Åtta åttor tävlar i regionfinal i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 23 april gör åtta åttondeklasser upp i regionfinalen i Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Eleverna får en rad kluriga frågor att besvara – och ska i förväg bygga en apparat som kan flytta kulor i en viss ordning. Den vinnande klassen går vidare till riksfinal i Stockholm den 21 maj.

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska uppgifter. Temat i år är ”Smart! Coolt! Strålande!”. Det kommer att handla mycket om strålande fenomen och smarta uppfinningar. Som vanligt rör sig frågorna inom ämnesområdena teknik, biologi, fysik, kemi och matematik.

Inför regionfinalen har klasserna också gjort en klassuppgift som bedöms under tävlingsdagen. Uppgiften i år är att tillverka en konstruktion där kulor i olika färger transporteras genom maskineriet och hamnar i ett rör i en förutbestämd ordning. Här gäller det både att lösa uppgiften rätt och få kulorna på rätt plats snabbast.

– Varje år överraskas vi av elevernas kunskaper och stora kreativitet. Att få se hur de har löst den praktiska klassuppgiften är alltid lika imponerande, säger Annelie Holmlund, projektledare för Teknikåttan i norra Sverige.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

Cirka 200 åttondeklasser i norra Sverige har i år deltagit i tävlingen. På torsdag kommer de åtta klasser som lyckades bäst till regionfinal vid Umeå universitet:

• Renforsskolan 8A, Vindeln• Minervaskolan 8A, Umeå• Minervaskolan 8B, Umeå• Minervaskolan 8D, Umeå• Hammarskolan 8C, Vännäs• Grubbeskolan 8B, Umeå• Fridhemsskolan 8:3, Arvidsjaur
• Höglundaskolan 8E, Sundsvall

Domare i regionfinalen är rymdfysikern Patrik Norqvist, Umeå universitet, känd bland annat från SVT:s sommarlovsprogram, Plus och Uppfinnarna i TV4. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som avgörs vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm den 21 maj.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Läs mer om Teknikåttan

Tid: Torsdagen den 23 april, semifinalerna pågår 10.15­–14.30, regionfinalen börjar 15.00.
Lokal: Stora hörsalen (KB3B1) i Kemiskt Biologiskt Centrum (KBC-huset)

Parallellt med semifinalerna deltar klasserna i olika aktiviteter i MIT-huset, KBC-huset, Naturvetarhuset och Teknikhuset. Eleverna får bland annat prova på att lära en robot dansa, göra kemiexperiment och möta spindlar, ormar och andra djur som ofta upplevs som otäcka.

Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:

Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 53 23, 072-714 53 23
E-post: annelie.holmlund@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog