Publicerad: 2017-04-25

Åtta lag möts i regionfinal i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 27 april tävlar åtta åttondeklasser i regionfinalen i Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Eleverna får en rad frågor att besvara – och klassen ska i förväg konstruera ett terrängfordon som sätts på prov under tävlingen. Den vinnande klassen går vidare till riksfinal i Eskilstuna 23 maj.

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska uppgifter. Som vanligt rör sig frågorna inom ämnesområdena teknik, biologi, fysik, kemi och matematik.

Inför regionfinalen har klasserna också gjort en klassuppgift som bedöms under tävlingsdagen. Uppgiften i år är tillverka ett terrängfordon som ska ta sig igenom en hinderbana. Fram till regontävlingen vid Umeå universitet dokumenterar klasserna denna uppgift i bloggform.

– I år har alla möjlighet att följa arbetet med uppgiften med terrängfordonet via bloggar som klasserna sedan får redovisa under tävlingsdagen, säger Teresa Bergner, projektledare för Teknikåttan vid Umeå universitet.

Deltagande klasser med länk till respektive blogg:

Umeå
Minervaskolan 8C
Minervaskolan 8D
Västangårdsskolan 8a
Ålidhemskolan 8A

Sundsvall
Mimerskolan 8:1

Örnsköldsvik
Husumskolan 8A
Husumskolan 8B

Vännäs
Hammarskolan 8D

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

Cirka 3 000 elever i åttonde klass i norra Sverige har i år deltagit i kvaltävlingen. På torsdag kommer de åtta klasser som lyckades bäst till regionfinal vid Umeå universitet.

Domare i regionfinalen är Frithjof Theens. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som avgörs vid Mälardalens högskola den 23 maj. Dessutom delas ett designpris ut för bäst designade klassuppgift.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Läs mer om Teknikåttan

Tid: Torsdagen den 27 april, semifinalerna pågår 09:30–14.30, regionfinalen börjar 15.00.
Lokal: Stora hörsalen (KB3B1) i Kemiskt Biologiskt Centrum (KBC-huset)

Parallellt med semifinalerna deltar klasserna i olika aktiviteter i MIT-huset, KBC-huset, Naturvetarhuset och Teknikhuset. Eleverna får bland annat prova på att lära en robot dansa.

Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:

Teresa Bergner, projektledare, kansliet för teknik och naturvetenskap, Umeå universitetTelefon: 090-786 80 47
E-post: teresa.bergner@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog