Publicerad: 2014-10-15

Åtta miljoner kronor till ung forskare vid Umeå universitet

NYHET Vasili Hauryliuk, institutionen för molekylärbiologi och gruppledare vid Laboratoriet för molekylär infektionsmedicin, MIMS, Umeå universitet, har utsetts till Ragnar Söderbergforskare och beviljats åtta miljoner kronor. Med hjälp av de allra senaste teknikerna tar Vasili Haruryliuk reda på hur bakteriers stressförsvar fungerar i detalj.

Kunskapen ska sedan användas för att utveckla strategier för att stoppa bakteriens stressförsvar, strategier som på sikt också kan användas för att utveckla nya läkemedel mot bakterieinfektioner.

Det är tredje året som Ragnar Söderbergforskare i medicin utses. Hittills har 21 unga, lovande forskare beviljats anslag inom ramarna för utlysningen. Årets Ragnarforskare ska ha disputerat mellan 2008 och 2009 och inte tidigare tagit emot större forskare anslag.
– Vi ger tid och pengar till unga forskare med orginella idéer men också ambitioner att vilja nå långt i sin forskning, säger Kjell Blückert, vd Ragnar Söderbergs stiftelse.

­De sju unga forskarna kommer från en rad olika länder, har varit verksamma i ännu fler länder men är nu knutna till Sverige. Forskarna har valts ut i en noggrann peer review-process med erfarna sakkunniga.
– Jag tycker att årets ansökningsomgång innehöll många vä­ldigt förtjänstfulla ansökningar, säger professor Carl-Henrik Heldin, ordförande i sakkunniggruppen. De ansökningar som till slut beviljades är alla från lovande unga forskare som uppvisar en hög grad av självständighet i sina forskningslinjer och som driver projekt som håller en mycket hög kvalitet.

Läs mer om Vasili Hauryliuks forskningsprojektVasili Hauryliuks forskningsgrupp vid Laboratoriet för molekylär infektionsmedicin, MIMS, Umeå universitetPressbild av Vasili Hauryliuk

Ragnar Söderbergforskare i medicin 2014

Cristian Bellodi, Lunds universitetLiv Eidsmo, Karolinska InstitutetVasili Hauryliuk, Umeå universitetGöran Karlsson, Lunds universitetLars Maegdefessel, Karolinska InstitutetKatja Petzold, Karolinska Institutet
Karolina Skibicka, Göteborgs universitet