Publicerad: 2011-04-04

Åttondeklassare tävlar i teknik och naturvetenskap

NYHET Torsdagen den 7 april utses regionens bästa åttondeklass i teknik och naturvetenskap i den nationella tävlingen Teknikåttan som Umeå universitet arrangerar. Vinner gör den klass som har flest rätt på frågorna och som har lyckats konstruera ett självspelande instrument.

I början av februari kämpade 143 åttondeklasser från norra Sverige om en plats i Teknikåttans regionfinal. På torsdag kommer de nio bästa klasserna i regionen till Umeå universitet för att tävla om en prissumma på totalt 15 000 kronor och en plats i riksfinalen som arrangeras i Växjö den 26 maj.

Varje klass representeras i regionfinalen av ett tremannalag. De skolor som tagit sig vidare är:

• Centralskolan, Hoting, klass 8
  • Minervaskolan, Umeå, klass 8A
  • Minervaskolan, Umeå, klass 8B
  • Minervaskolan, Umeå, klass 8C
  • Svenstavik skola, Svenstavik, klass 8B
  • Sävar skola, Umeå, klass 8A
  • Sävar skola, Umeå, klass 8B
  • Sävar skola, Umeå, klass 8C
  • Ängeskola, Offerdal, klass 8B

Tävlingen innehåller både teoretiska och praktiska frågor. Inför tävlingen har klasserna dessutom fått i hemläxa att konstruera ett självspelande instrument, som kan spela de första fyra takterna av Björnen sover och den energi som driver instrumentet ska vara ”icke-elektrisk”.

Domare i regionfinalen är rymdfysikern Patrik Norqvist, känd från bl.a. ”Boston Tea Party” i kanal 5.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som syftar till att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland flickor och pojkar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Teknikåttan arrangeras gemensamt av högskolor och universitet i landet, däribland Umeå universitet.
Tekniska högskolan och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet är värdar för Teknikåttans regionfinal vid Umeå universitet.

Tid: Torsdagen den 7 april, semifinalerna pågår klockan 10.15-14.30, då demonstrerar eleverna bland annat de praktiska uppgifterna . Klockan 15.00 är det dags för regionfinalen.
Lokal: Stora Hörsalen (KB3B1) i Kemiskt biologiskt centrum (KBC-huset). Hus KB på kartan.

För mer information, kontakta gärna:

Karin Wikman, informatör, teknisk-naturvetenskaplig fakultetTelefon: 070-6100805
E-post: karin.wikman@adm.umu.se
www.teknikattan.nu

TÄVLINGSPROGRAM

Kl 10.15-11.30 Semifinal 1: Centralskolan, Svenstavikskolan, ÄngeskolanKl 11.45-13.00 Semifinal 2: Sävarskola 8A, Sävarskola 8B, Sävarskola 8CKl 13.15-14.30 Semifinal 3: Minervaskolan 8A, Minervaskolan 8B, Minervaskolan 8C
Kl 15.00-16.15 Regionfinal

Redaktör: Karin Wikman