Publicerad: 2010-04-21

Åttondeklassare tävlar i teknik och naturvetenskap

NYHET Torsdagen den 22 april utses regionens bästa åttondeklass i teknik och naturvetenskap i den nationella tävlingen Teknikåttan. Vinner gör den klass som har flest rätt på frågorna och som har lyckats konstruera en vattenfarkost med speciella funktioner.

I början av februari kämpade 117 åttondeklasser från norra Sverige om en plats i Teknikåttans regionfinal. På torsdag kommer de nio bästa klasserna i regionen till Umeå universitet för att tävla om en prissumma på totalt 15 000 kronor och en plats i riksfinalen som arrangeras av Högskolan i Gävle den 20 maj.

Varje klass representeras i regionfinalen av ett tremannalag. De skolor som tagit sig vidare är Grubbeskolan i Umeå, Sävar skola, Hammarskolan i Vännäs, Frostviksskolan i Strömsund. Hembergsskolan i Vilhelmina, Tundalsskolan i Robertsfors, Fridhemsskolan i Arvidsjaur samt Racklöfska skolan och Duveds skola i Åre.

Tävlingen innehåller både teoretiska och praktiska frågor. Inför tävlingen har klasserna dessutom fått i hemläxa att konstruera en vattenfarkost, lastad med en golfboll, som ska sjunka ned till botten av en bassäng för att sedan flyta upp till ytan igen.

Domare i regionfinalen är rymdfysikern Patrik Norqvist, känd från bl.a. ”Boston Tea Party” i kanal 5.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som syftar till att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland flickor och pojkar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Teknikåttan arrangeras gemensamt av högskolor och universitet i landet, däribland Umeå universitet.

Tekniska högskolan och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet är värdar för Teknikåttans regionfinal vid Umeå universitet.

Tid: 22 april, semifinalerna pågår mellan klockan 10.15 och 14.30, då demonstrerar eleverna bland annat de praktiska uppgifterna . Klockan 15.00 är det dags för regionfinalen.
Lokal: Stora Hörsalen (KB3B1) i Kemiskt biologiskt centrum (KBC-huset). Hus KB på kartan: http://www.umu.se/umu/om_umu/kartor/karta_campus.html

För mer information, kontakta gärna: Terese Björk, projektledare Telefon: 070-244 56 63
E-post: terese.bjork@adm.umu.se

TÄVLINGSPROGRAM